Scholen die in de les aandacht besteden aan duurzaamheid hebben hun voorbeelden en ervaringen ingestuurd voor de ‘Do A Good Thing Award‘. Tijdens de managementdag van SPV op 13 juni 2022 werden de winnaars van deze wedstrijd bekend gemaakt. Bekijk hieronder alle inzendingen met inspirerende praktijkvoorbeelden.
In een nis van het Zone.college in Borculo is een recyclestraat ingericht. Hier kunnen leerlingen materiaal halen voor het uitvoeren van opdrachten. Dit materiaal is gratis beschikbaar. Voor ander, nieuw, materiaal moet ‘betaald’ worden en leerlingen krijgen altijd net te weinig budget voor een opdracht om deze helemaal van nieuw materiaal te kunnen maken.
Bekijk documenten
Wat doe je als vmbo wanneer je te weinig ruimte hebt voor al je leerlingen? Je laat ze zelf een klaslokaal bouwen. En wat voor een klaslokaal! Een klaslokaal dat moet beantwoorden aan duurzaam bouwen.
Bekijk documenten
Het Zone.college Doetinchem heeft elk jaar een duurzame week voor haar 1e-jaars leerlingen. Een week waarin leerlingen aan de hand van allerlei opdrachten leren wat duurzaamheid betekent en hoe zij zelf een bijdrage kunnen leveren aan een duurzame wereld. De school is van plan deze week de komende jaren uit te bouwen naar de andere leerjaren.
Bekijk documentenMarian Kamphorst, docent D&P van de Passie in Utrecht, probeert haar leerlingen bewust te maken van het gebruik van afval door levensmiddelen los te kopen en in glazen potten te bewaren.
Bekijk documenten
Aeres Almere ontwikkelde, samen met regionale organisaties en het regionaal bedrijfsleven, een educatief programma bij de Floriade 2022. Dit programma bestaat uit concrete opdrachten voor leerlingen op alle vmbo-niveaus, die ook na de Floriade uitgevoerd kunnen worden. Alle vraagstukken en opdrachten hebben te maken met het floriadethema ‘de groene stand van de toekomst in 2050’.
Bekijk documenten‘Maak een prototype van een innovatief, technologisch idee dat kan bijdragen aan de kerndoelen van een duurzaam Brainport Smart District’ was de opdracht aan leerlingen die het praktijkgerichte programma Technologie en toepassing volgen. Twee leerlingen (Mex en Boris) onderzochten of je energie op kunt wekken door middel van dagelijkse bezigheden. Ze hebben ontdekt dat dit inderdaad mogelijk is door bijvoorbeeld het plaatsen van ronddraaiende speeltoestellen.
Bekijk documentenVoor de derdejaars leerlingen die de profielen PIE, M&T en BWI volgen is een week van de duurzaamheid georganiseerd. Samen met het bedrijfsleven in de regio zijn opdrachten ontwikkeld die leerlingen kennis laten maken met het duurzaam omgaan met materialen, middelen en gereedschappen. Binnen en buiten de school ontdekken leerlingen hoe ze, binnen hun profiel, bij kunnen dragen aan duurzaamheid.
Bekijk documentenInternationalisering met bouwstudenten uit Noorwegen (leerjaar 4, voortgezet onderwijs) samen met Nederlandse leerlingen van het Fioretti College te Veghel, leerjaar 4, afdeling BWI (Bouwen, Wonen en Interieur). In dit uitwisselingsproject staat ‘circulair en duurzaam bouwen’ centraal. Tijdens deze projectweek komen de studenten in contact met verschillende aspecten van circulair en duurzaam bouwen, bezoeken ze verschillende instanties en gaan zelf ook aan de slag met het ontwerpen en maken van een circulair en duurzaam huis.
Bekijk documentenDoor overal op de wereld kalebassen te poten en op te laten groeien, wordt de wereld een beetje mooier. Kalebassen houden vocht vast, zijn eetbaar en herstellen de natuur. Terwijl de kalebassen groeien, zien leerlingen hoe planten zich ontwikkelen.
Bekijk documentenNa geïntroduceerd te zijn in duurzaam ondernemen in de vorm van gastlessen via het project Day for Change, gaan leerlingen van de tweede klas aan de slag met hun eigen duurzame onderneming. Ze maken hiervoor een bedrijfsplan dat ze pitchen voor publiek en een jury. Is de pitch geslaagd? Dan krijgen ze een contant microkrediet om de onderneming te starten. De geproduceerde, duurzame, producten worden op een markt verkocht.
Bekijk documentenDe biodiversiteit op aarde staat onder druk, maar dat is lastig uit te leggen aan leerlingen. Nog lastiger is het om hun gedrag te veranderen. In het project ‘de duurzame tuin’ zien leerlingen wat de gevolgen zijn van hun handelen. De natuurlijke tuin is bedacht, ontworpen en aangelegd door leerlingen. Ook het onderhoud wordt door de leerlingen uitgevoerd. Later worden er ook onderzoeken gestart om te kijken of de biodiversiteit rond het schoolgebouw daadwerkelijk een positief beeld vertoont.
Bekijk documentenWindmolens zetten wind om in stroom. De wind raakt nooit op. Daarom is wind een bron van duurzame energie. Voor deze opdracht ontwerp en bouw je een eigen windmolen. Of eigenlijk een windwokkel. Volg de instructies en bouw de beste windwokkel! Dat was de uitdaging voor leerlingen D&P van het Johan de Witt college.
Bekijk documenten