Inspirerende voorbeelden voor docenten en leidinggevenden in het vmbo.
Op het Alfrinkcollege in Deurne krijgen de leerlingen in de eerste klas om te beginnen drie maanden lang rekenles, voordat ze aan wiskunde beginnen. Wiskundedocent Marjolein van Zeelandt ziet de resultaten én de motivatie van leerlingen verbeteren.
Het was wiskundedocent Marjolein van Zeelandt al vaker opgevallen, en het zal voor collega’s ook herkenbaar zijn: bij binnenkomst op het vmbo zijn er grote verschillen tussen leerlingen als het gaat om de basisvaardigheden rekenen. Niet alleen in het getalbegrip, maar ook in de manier van rekenen die ze hebben aangeleerd en zelfs in hoe netjes ze sommen opschrijven (‘Soms moest ik uitleggen hoe een papieren schrift werkt’). Dus toen er subsidie beschikbaar kwam voor het verbeteren van de basisvaardigheden, maakte ze met haar collega economiedocent een radicaal plan. Kernpunten: alle wiskundelessen in de eerste drie maanden van de eerste klas worden besteed aan het herhalen en oefenen van de basisrekenvaardigheden. Er kwam een nieuwe rekenmethode. En in alle lessen op school werd de rekendidactiek gelijkgetrokken.
Download het artikel“Het is een fabel dat rijtjes saai zijn.”
Dit artikel is verschenen in de Krant Nieuw in het vmbo. Hierin staan meerdere artikelen over waarom oud-leerlingen, bedrijven, gemeenten en scholen blij zijn met het vmbo.