Actualiteiten voor docenten en leidinggevenden in het vmbo.
In april en mei hebben we een inspiratiesessie uitgezonden over formatief evalueren. Judith Gullikers vertelde over de cyclus formatief evalueren en Tamara van Schilt over formatief handelen. Deze inspiratiesessies zijn terug te zien via de website.
Tamara van Schilt bouwt in haar masterclass voort op de masterclass van Judith Gulikers over de cyclus formatief evalueren door een programma van formatieve leeractiviteiten te introduceren.
Het vormgeven van doorlopende leerlijnen vmbo-mbo staat centraal in het digitale magazine Sterk Beroepsonderwijs. Verschillende leerlabs van vmbo en mbo werken aan het vormgeven van hun samenwerking en het ontwikkelen van doorlopende leerlijnen of leerroutes.
Woensdag 7 april 2021 vond de online inspiratiesessie Formatief evalueren plaats. Heeft u deze inspiratiesessie gemist? Bekijk hem dan op deze pagina terug.
Op 7 maart zond RTL Z een programma uit over het vmbo. Hebt u het gemist? U kunt het nog terugkijken.
Door steeds maar de nadruk te leggen om hogere niveaus, op doorstroom naar een hogere opleiding doen we veel leerlingen te kort.
De kwaliteit van het schoolexamen in het vmbo krijgt steeds meer aandacht. Daarbij is het belangrijk dat elke school een eigen visie op toetsing en examinering ontwikkelt om van daaruit tot beleid te komen.
Elk keuzevak moet met ten minste een 4 worden afgerond. Er mag geen 3 op de eindlijst van een leerling staan.
Er komen nogal wat vragen binnen over de wijze waarop de cijfers voor het beroepsgerichte programma tot stand komen in het nieuwe vmbo. In plaats van één cijfer dat twee keer meetelt krijgen leerlingen in de basis- en kaderberoepsgerichte leerwegen voor de nieuwe profielen twee cijfers die elk één keer mee tellen.