Actualiteiten voor docenten en leidinggevenden in het vmbo.
In een reeks artikelen interviewen we personen met een rol van betekenis in de historie van SPV. Als eerste in de rij komt Jan Gubbels aan het woord.
De krant ‘vmbo in verandering’ gaat in op de vraag: Hoe organiseren we ons beroepsonderwijs zo dat het past bij onze leerlingen, de scholen, de regio én het vervolgonderwijs?
Vanaf 2021 vindt in het vmbo een pilot plaats waarin er nieuwe praktijkgerichte programma’s (pgp’s) worden ingevoerd in de gemengde leerweg (gl) en de theoretische leerweg (tl).
Voor de 20e keer heeft DUO de Onderwijscijfers gepubliceerd en heeft Ruud van Leeuwen daar voor het vmbo weer een overzicht van gemaakt.
In 2024 bestaat de Stichting Platforms vmbo (SPV) 20 jaar. Als organisatie voor en door het vmbo, behartigt SPV de belangen van het vmbo bij de politiek en OCW en zet zij geluiden vanuit de onderwijspraktijk door naar beleidsmakers.
De resultaten van het Pisa-onderzoek waren de afgelopen tijd groot nieuws: leerlingen scoren minder op beheersing van lezen, wiskunde en natuurwetenschappen. Een daling van de beheersing van basisvaardigheden is in heel Europa zichtbaar, mogelijk als gevolg van de coronapandemie. Dit is geen goed bericht en vraagt om actie.
In het vmbo wordt binnenkort de nieuwe leerweg ingevoerd. De gemengde leerweg en de theoretische leerweg houden op te bestaan en gaan samen op in de nieuwe leerweg.
In het vmbo wordt binnenkort de nieuwe leerweg ingevoerd. De gemengde leerweg en de theoretische leerweg houden op te bestaan en gaan samen op in de nieuwe leerweg.
Beroepsgerichte vmbo-docenten hebben een complexe taak uit te voeren met een diverse leerlingenpopulatie binnen een omgeving (school, regio, arbeidsmarkt, beleid) die voortdurend in beweging is.