Actualiteiten voor docenten en leidinggevenden in het vmbo.
Op verzoek van VNO-NCW MKB-Nederland heeft ResearchNed een onderzoek uitgevoerd naar de bijdragen, uitgedrukt in euro’s, die bedrijven en organisaties in Nederland leveren aan de opleiding van leerlingen en studenten in het beroepsonderwijs (vmbo, mbo, hbo).
Driekwart van ondervraagde leraren in het praktijkonderwijs ervaart meer werkdruk. Ook in het vmbo heeft meer dan 50% van ondervraagde leerkrachten te maken met meer werkdruk. De hogere werkdruk is het gevolg van de doorstroomtoets en kansrijk adviseren.
Praktijkgerichte programma’s mogen van 2024 tot 2028, gegeven worden door docenten met een bevoegdheid voor de bovenbouw van het vmbo en daarnaast een passende bijscholing.
Gedurende het jubileumjaar vmbo 25 jaar worden er 11 talkshows gemaakt over het vmbo. Elke keer staat een onderwerp centraal, zoals gebouwen, de doorstroom vmbo-mbo, keuzevakken, de toekomst van het vmbo.
Sinds 2016 hebben 30.000 docenten een training/cursus gevolgd in het kader van Bijscholing vmbo. In de afgelopen acht jaar is het aanbod voortdurend uitgebreid en geactualiseerd en is de vraag veranderd.
SPV wint de prijs, omdat zij, aldus het juryrapport, erin slaagt een brug te slaan tussen docenten in de klas en ontwikkelingen in het onderwijs.
Vaak horen we: stageplaatsen vinden is lastig, want vmbo-leerlingen mogen niets tijdens een stage. Dat klopt niet helemaal. Er is een duidelijk verschil tussen een jonge werknemer en een stagiair.
Vanaf de start van het schooljaar 2024-2025 moeten alle scholen die het profiel E&O aanbieden in de derde klas starten met het nieuwe examenprogramma E&O.
Een aantal jaren geleden is het keuzevak ‘Technologie binnen Z&W’ toegevoegd aan het pakket keuzevakken. Een mooie aanvulling, want ook in deze sector in technologie niet meer weg te denken, maar voor veel docenten ook een aanvulling die vragen oproept.