Actualiteiten voor docenten en leidinggevenden in het vmbo.
In een eerdere studie onderzochten we de bruikbaarheid van een bewezen effectieve leesdidactiek in het vmbo (Evers-Vermeul e.a., 2018), waarbij een overgang centraal stond van docent-gereguleerd werken (expliciete instructie, docent-modeling) naar leerling-gereguleerd werken (samenwerken, zelfstandig werken).
In dit ontwerpgerichte onderzoek hebben wetenschappers en hbo-lerarenopleiders een module/(na)scholingstraject ontwikkeld om (aspirant-)docenten in deze aanpak te professionaliseren. Deze module, met o.a. kennisclips en actieve gezamenlijke leervormen in leergemeenschappen, is met hbo-studenten Nederlands en docententeams van twee vmbo-scholen uitgeprobeerd en geëvalueerd. Binnen de vmbo-scholen bleken docentovertuigingen rondom de leesvaardigheid van leerlingen, de juiste timing van tekststructuuronderwijs en self-efficacy een sterke rol te spelen. Binnen de lerarenopleidingen bleek de combinatie van activiteiten binnen dit onderzoeksproject en een eigen afstudeerproject vruchtbaar.
Lees de publicatie