FAQ

U vindt op deze pagina veelgestelde vragen. Deze vragen worden regelmatig aangevuld.

FAQ

Filteren op:
Waar vind ik informatie over de inzet van het CSPE toetsmateriaal in het schoolexamen?
Zijn er richtlijnen voor het gebruik van het CSPE materiaal 2022?
Het PTA profielvak moet dekkend zijn op deeltaakniveau. Hoe gedetailleerd moet je de deeltaken in het PTA opnemen? Is alleen de code voldoende?
Sommige deeltaken vragen om een praktische toetsing die binnen de RIVM richtlijnen niet uitvoerbaar is. Hoe hiermee om te gaan?
Wij werken met een 2-jarig PTA. Geldt de eis dat alle deeltaken van de beroepsgerichte profielvakken in het SE verantwoord moeten worden ook voor de SE’s die in leerjaar 3 zijn afgenomen?
Wij nemen tot nu toe geen SE af voor het profielvak. Moeten wij dit nu alsnog doen en een PTA maken voor het profielvak?
Wij nemen het CSPE af in leerjaar 3, kunnen wij het profielvak ook nu nog afsluiten in leerjaar 3?
Mogen wij onze 3e jaars leerlingen alsnog aanmelden voor het CSPE profielvak leerjaar 3?
Wij ronden ons SE profielvak in februari al af en ons PTA is dekkend voor alle deeltaken. Moeten wij nu nog aanvullend iets doen?
Hoe kunnen wij dit jaar de kwaliteit van ons beroepsgerichte vmbo blijven borgen?
Mag je het – ook al heb je een dekkend PTA – het CSPE extra inzetten om het profielvak ook dit jaar af te kunnen sluiten met een ‘eindtoets’?
Zijn er ook aanpassingen in de verplicht af te sluiten beroepsgerichte keuzevakken bij het examen ’22?
Het PTA mag in principe na 1 oktober niet meer worden aangepast. Welke reden kan er nu zijn om dat wel te doen?
Welke procedure moet ik hanteren bij het aanpassen van het PTA?
Bij het checken van ons PTA zien wij dat wij al dekkend examineren op deeltaakniveau. Moeten wij dan alsnog een soort eindtoets afnemen in plaats van het CSPE?
Bij het checken van het PTA blijkt dat wij niet alle deeltaken hebben getoetst binnen onze SE toetsen over het profielvak. Wij hebben het SE inmiddels wel afgerond. Moeten wij de leerlingen nu alsnog een extra toets laten maken en het PTA aanpassen?
Mag een PTA-aanpassing alleen plaatsvinden om een ‘niet-dekkend PTA’ om te zetten in een ‘dekkend PTA’, of ook om een ‘reeds-dekkend-PTA’ aan te passen?
Een aanpassing van het PTA mag niet ‘in het nadeel van leerlingen’ zijn. Wat moet ik daaronder verstaan?
Mag ik het tijdpad voor de afname van de SE toetsen aanpassen nu er meer ruimte is om het SE af te ronden?
Wanneer moet ik uiterlijk het aangepaste PTA aan de inspectie aanleveren?
Wanneer komt het CSPE materiaal beschikbaar?
Krijg je dit jaar van het CSPE ’22 versie rood of blauw toegewezen of mag je nu zelf kiezen?
Wij overwegen om de SE’s van de profielmodules die nog niet getoetst zijn te vervangen door de CSPE toetsen. Voldoen de CSPE toetsen aan de eis dat alle deeltaken getoetst moeten worden?
Is het verplicht het CSPE materiaal 2022 in te zetten voor het SE van het profielvak?
In de CvTE brochure staat dat in het PTA moet worden vermeld wanneer CSPE materiaal wordt gebruikt voor het SE. Op welke wijze moet dat worden vermeld?
Mogen wij gebruikmaken van een combi van de minitoetsen van de blauwe en rode versie CSPE? En zo ja, mag dat dan alleen via Facet of ook op andere wijze?
Is het mogelijk het CSPE-materiaal in te zetten voor toetsing van keuzevakken als een profielmodule van het ene profiel wordt aangeboden als keuzevak bij een ander profiel?
Bij het CSPE door leerlingen gemaakte werkstukken en producten mag je pas na 22/7 tentoonstellen of meegeven/openbaar maken? Wat zijn de verdere afspraken over bewaren van door leerlingen gemaakt SE materiaal?
Als ik het volledige CSPE ’22 afneem, toets ik dan wel dekkend op deeltaakniveau?
Mogen leerlingen een vak wegstrepen om alsnog te kunnen slagen?
Vallen de beroepsgerichte profielvakken en de beroepsgerichte keuzevakken ook onder de wegstreepregeling?
Wat betekent de ‘wegstreepregeling’ voor de cijferberekening van het combinatiecijfer in de GL?
Mag ik de weging van de huidige PTA toetsen aanpassen?
Wat betekent de wegstreepregeling voor het doorstroomrecht van leerlingen naar de havo?
Welke weging moeten we de CSPE onderdelen meegeven als we deze gebruiken binnen het SE?
Moet er dit jaar een eindtoets komen die voor 50% meetelt á la CSPE?
Hoe telt dit jaar het eindcijfer voor het profielvak mee in de 5,5 regel nu het CSPE vervalt?
Hoeveel herkansingen hebben vmbo leerlingen dit jaar?
Is het verplicht een leerling een herkansing voor het profielvak SE te bieden nu het CSPE vervalt?
Mogen we, n.a.v. het vervallen van het CSPE 2022, ervoor kiezen om de leerlingen een extra herkansing te laten maken?
Hoe ga ik om met de herkansing voor KB leerlingen die een vak op een hoger niveau afsluiten nu de N-term van de flex examens en de schriftelijke examens niet gelijk valt?
Leerlingen die in leerjaar 3 hun profielvak hebben afgesloten, hebben nu in hun 4e jaar nog recht op een herkansing. Mag de school deze herkansing zelf maken of komt er een landelijke herkansingstoets?
Kunnen we de blauwe/rode versie van het CSPE 2022 inzetten als herkansingstoets?
Wat is het tijdpad dit jaar van de centrale examens? (D = digitale examens, S = schriftelijke examens)
Wat is het tijdpad voor het melden van de SE resultaten in ROD?
Wij sluiten het profielvak in het 3e jaar af. Blijft het eindcijfer SE profielvak van dit jaar ook staan voor volgend jaar?
Het halen van het examenprogramma kost twee jaar, de overgang van leerlingen van 3 havo naar 4 vmbo is dan onmogelijk?
Is het praktijkgericht programma een verplicht examenvak
Wat wordt er verwacht van de samenwerking met het mbo? Is dit verplicht?
Er zijn nu alleen pilotscholen. Als er meerdere VO scholen bij elkaar in de buurt zitten, blijven bedrijven dan blij met steeds weer opnieuw vragen voor nieuwe opdrachten?
Zijn er al plannen om bedrijvennetwerken op te zetten?
Bedrijven zullen niet elk jaar dezelfde opdrachten hebben. Hoe kom je aan elke keer nieuwe opdrachten?
Zou het niet veel beter zijn als de opdrachten vanuit het onderwijs gemaakt worden en er vervolgens bedrijven gezocht worden in plaats van andersom? Dan wordt het veel meer maatwerk.
Jullie spreken regelmatig over: “zoek contact met MBO scholen” Wat is jullie idee daarbij?
Als een school genoeg expertise in huis heeft, is een externe opdrachtgever dan altijd nodig?
Heeft de hele groep één opdrachtgever of heeft elke leerling een aparte opdrachtgever en wie beoordeelt een opdracht?
Welke rol speelt het mbo in de ontwikkeling en examinering van deze praktijkgerichte programma’s?
Wat zijn de verwachtingen omtrent de bekostiging van de nieuwe leerweg?
Komt er een bevoegdheid voor docenten die een praktijkgericht programma gaan geven, bijv. T&T?
Wij zijn een vmbo-tl. Wat betekent de nieuwe leerweg voor ons onderwijs?
Stel dat ik als school al wil starten met een praktijkgericht programma, wat kan ik dan doen om me voor te bereiden?
Hoeft een school voor de programma’s D&P, Z&W en E&O in de toekomst geen licentie aan te vragen en dit dus ook niet in hun RPO te regelen?
Wat is de plaats van LOB in de nieuwe leerweg?
Als TL-school moeten we alle vier de profielen aanbieden (Economie, Groen, Techniek en Zorg en welzijn). Moet dat straks in de nieuwe leerweg ook?
Komt het praktijkgerichte programma in de nieuwe leerweg als 6e (in plaats van een ander vak) of het 7e vak voor leerlingen?
Op onze school worden LO2 en Beeldende vorming (kunstvakken) als praktijkgerichte programma’s aangeboden. Kunnen wij hier gewoon mee doorgaan?
Blijven er avo-vakken gekoppeld aan profielen, net als nu?
Begrijp ik het goed dat er in de nieuwe leerweg minder vakken nodig zijn om een diploma te halen?
In hoeverre kan de nieuwe leerweg gebruik maken van de mogelijkheden die de wet doorlopende leerroutes biedt?
In hoeverre is het via de nieuwe leerweg mogelijk versneld een mbo-opleiding te volgen?
Kunnen leerlingen na de invoering van de nieuwe leerweg nog overstappen van havo 3 naar nieuwe leerweg klas 4?
Hoe kan 5+1 (5 avo-vakken + het verplichte praktijkgerichte programma) leiden tot drempelloze instroom tot de havo?
In hoeverre beperkt de leerweg van de school de leerlingen bij de keuze voor een vervolgopleiding? Bijvoorbeeld: de school biedt zorg en welzijn aan, maar de leerling wil na het examen een techniekopleiding volgen.
Kan een leerling in de 3e klas nieuwe leerweg nog overstappen naar kader? (als profielvakken en keuzevakken zoals nu in gl zitten vervallen)
Als je leerlingen wil voorbereiden op doorstroom naar de havo, kun je dat toepassen binnen een praktijkgericht programma?
Is de duimregeling straks van toepassing op het praktijkgerichte programma?
Wordt het praktijkgericht programma alleen met een SE afgesloten?
Sluiten de leerlingen het examen voor het praktijkgericht programma af in leerjaar 3 of 4?
Wij doen Staatsexamen, hoe wordt het praktijkgerichte programma voor ons straks afgesloten?
Wordt het praktijkgerichte programma inhoudelijk hetzelfde voor elke school?
Blijft de nieuwe leerweg zo heten of komt er een andere naam?
Bestaat er een kans dat de nieuwe leerweg uiteindelijk geen wettelijke grondslag krijgt? Denk daarbij aan eerdere brede ontwikkelingen zoals de tweede fase/ studiehuis, maatschappelijke stage en rekentoets?
Hoeveel uur omvat het praktijkgerichte programma?
Mag je het praktijkgerichte programma uitsmeren over 4 jaar of moet de 320 uur enkel gerekend worden in de bovenbouw?
Is 320 uur, 320 studiebelasting voor de leerling of 320 les?
Wij hebben geen uitgebreid technieklokaal, maar willen samenwerken met scholen die dit wel hebben om leerlingen zo kennis te laten maken met de beroepspraktijk. Wat zijn de mogelijkheden?
Mag je meerdere praktijkgerichte programma’s aanbieden om zo meer tegemoet te komen aan de interesses van leerlingen?
Hoeveel opdrachten moeten er in een schooljaar gedaan worden? Wat is de omvang van een opdracht?
Hoe zorg je dat de opdrachten vanuit de praktijk, passend zijn voor de leerlingen?
Het lijkt of praktijk vooral bestaat uit bezoek aan een bedrijf en een opdracht uitvoeren en dat geen praktijk is opgenomen waarbij leerlingen praktische beroepsvaardigheden leren in de school. De opzet van de nieuwe leerweg was toch juist om te komen tot een meer praktische wijze van leren?
Biedt het examenprogramma ook ruimte om de leerlingen stage te laten lopen?
Wanneer wordt de nieuwe leerweg landelijk ingevoerd?
Bestaat er een voorbeeld beleidsplan over de nieuwe leerweg wat ik kan aanpassen voor mijn eigen school?
Er wordt gesproken over een start in leerjaar 3, mag je ook in leerjaar 1 of 2 starten met een praktijkgericht programma?
Wij zijn een vmbo-tl. Wat betekent de nieuwe leerweg voor ons onderwijs?
Wat is het verschil tussen de gemengde leerweg en de nieuwe leerweg?
De docent heeft de sleutel tot succes
Wat zijn de belangrijkste wijzigingen in het eindexamenbesluit vo met ingang van 1 augustus ‘21?
Wanneer is het gewijzigde eindexamenbesluit vo ingegaan, is er sprake van een overgangsperiode?
Aan welke eisen moet de inhoud van het PTA volgens het eindexamenbesluit vo voldoen?
Wat betekent het ‘letten op het afsluitend karakter van het schoolexamen’ voor de toetsen die onderdeel uitmaken van het schoolexamen?
In het Eindexamenbesluit staat dat leerlingen moeten kunnen beoordelen of het PTA dekkend is voor het examenprogramma. Wanneer voldoe ik hieraan?
In het PTA van onze school zijn zowel schoolexamentoetsen als overgangstoetsen opgenomen. Mag dit?
Het is belangrijk dat een leerling weet wat er van hem verwacht wordt op basis van het PTA. Hoe geef ik daar invulling aan?
Wat is er gewijzigd in de procedure voor de totstandkoming van het examenreglement en het PTA?
Mag de school het PTA wijzigen na 1 oktober van het lopende schooljaar?
Welke (wettelijke) taken en bevoegdheden heeft de examencommissie?
Wat verandert er voor een school die al een examencommissie heeft?
Welke eisen gelden voor de samenstelling van de examencommissie?
Mag de examensecretaris deel uitmaken van de examencommissie?
Moet elke school of locatie een examencommissie instellen?
De school moet de taakomschrijving van de examensecretaris vastleggen. Wat is het doel hiervan?
Welke taken heeft de examensecretaris volgens het eindexamenbesluit vo?
Hoe moet de school het schoolexamen formeel afsluiten?
Moeten de leerlingen tekenen voor ontvangst van SE resultaten?
Welke gevolgen hebben de aanpassingen in het eindexamenbesluit vo voor de inhoud van het examenreglement?
Hebben de wijzigingen in het eindexamenbesluit vo gevolgen voor het inspectietoezicht?
Hoe moet ik de toetsing van de preambule verantwoorden in het PTA?
Mag ik onderdelen of opdrachten uit het cspe van een bepaald vak inzetten in toetsen voor een ander profielvak?
Moet ik als school de toetsen voor de verschillende profielvakken op hetzelfde moment inplannen?
Is het mogelijk om een deel van een minitoets of van een Facet onderdeel af te nemen?
Mogen wij de opgaven weer pas tien dagen voor afname doorkijken?
Moet ik, als ik delen van het cspe gebruik, me ook houden aan de richttijd per onderdeel en het gebruikelijke aantal surveillanten.
Komen er ook nog introductiefilmpjes voor de kandidaten beschikbaar?
Mag ik een combinatie van opdrachten of onderdelen uit de blauwe en rode versie inzetten in mijn schoolexamen?
Hebben leerlingen die de digitale examens doen ook recht op het zelf bepalen wanneer zij examen doen?
Mag je als school voor een heel vak, dus voor alle leerlingen zeggen ‘de eerste afname is in het tweede tijdvak’? Bijvoorbeeld als een docent er een maand uit is geweest vanwege corona?
Wat betekent de datum van 23 april om te bepalen of een vak in het 2e tijdvak wordt afgesloten? (GL/TL avo vakken) Wij vinden dat te vroeg. Mogen wij die datum ook later zetten?
Hoe kan ik op 16 juni de uitslag bepalen als nog niet alle vakken zijn afgesloten? Het profielvak mag immers later worden afgesloten.
Hoe zit het met de data van uitslagen?
Is er een overzicht van alle belangrijke data rond de examens?
Hoe gaan de twee tijdvakken werken bij het BBL/KBL en hebben zij ook een 2e herkansing?
Tot wanneer mag je het SE over de keuzevakken afnemen?
Zijn er ook aanpassingen in de verplicht af te sluiten beroepsgerichte keuzevakken bij het examen ’21?
In hoeverre blijft de zgn. 5,5 regel als gemiddelde voor het CE dit jaar overeind?
Hoe wordt het cijfer beroepsgericht profielvak voor de gemengde leerweg bepaald?
Bij het CSPE door leerlingen gemaakte werkstukken en producten mag je pas na 23/7 tentoonstellen of meegeven/openbaar maken? Wat zijn de verdere afspraken over bewaren van door leerlingen gemaakt SE materiaal?
Mogen wij bij de aanpassing van het PTA ook al afgenomen toetsen alsnog laten vervallen?
In hoeverre geldt voor de praktijklessen in de beroepsgerichte vakken in het vmbo en het praktijkonderwijs in het voortgezet onderwijs dat individuele stageperioden beperkt kunnen worden en groepsstages worden opgeschort?
Is er een sectorbrede richtlijn over schoonmaak in de schoolgebouwen?
Moeten alle leerlingen evenveel naar school?
Staan in het ‘Servicedocument Maatregelen bij heropening voortgezet onderwijs en voortgezet speciaal onderwijs’ richtlijnen of adviezen?
Kunnen stages van leerlingen doorgaan?
Mag je voor LOB een apart PTA maken?
Moeten er binnen één school uniforme afspraken worden gemaakt over hoe LOB in het PTA/de PTA’s moet worden verantwoord?
Moet LOB beoordeeld worden met O-V-G zoals in de ‘Handreiking LOB’ staat?
Maakt LOB onderdeel uit van de slaag-zakregeling? En wat zijn de consequenties van een onvoldoende voor LOB?
Moet LOB ook onderdeel zijn van het onderwijsprogramma van de theoretische leerweg?
Aan welke wettelijke eisen moet het PTA voldoen? Gelden deze eisen voor alle niveaus in het voortgezet onderwijs?
Gelden voor de beroepsgerichte vakken andere eisen voor het PTA dan voor de AVO-vakken en is er een verplicht format?
Is het toegestaan de verantwoording van de schoolexamens voor het profieldeel en voor de beroepsgerichte keuzevakken in één PTA opnemen?
Moeten handelingsopdrachten in het PTA worden opgenomen?
Moet ik voor de verschillende leerwegen verschillende PTA’s maken?
Is het toegestaan om in het PTA te verwijzen naar de inhoud van de methode die wordt gebruikt?
Moeten de eindtermen in het PTA volledig zijn omschreven?
Moeten alle deeltaken en eindtermen van de beroepsgerichte programma’s opgenomen worden in het PTA?
Moeten de profielmodules ook in het PTA worden verantwoord?
Moeten de kerndelen van de examenprogramma’s ook worden opgenomen in het PTA?
Moet er een tweejarig PTA gemaakt worden? Of mag het ook per jaar? En moet voor alle afdelingen en vakken dezelfde periode worden aangehouden?
Hoe worden de toetsen die in het PTA zijn verantwoord becijferd? Moet dat in het PTA worden opgenomen?
Een leerling wil van leerjaar drie basis opstromen naar leerjaar 4 kader. Hoe moet ik de cijfers van die leerling omrekenen?
Moeten er periodes genoemd worden in het PTA? Zo ja, wat te doen als de toetsen niet binnen de afgesproken periode kunnen worden afgenomen?
Mag er een kolom ‘onder voorbehoud’ in het PTA-format worden opgenomen? (nader in te vullen tijdens de uitvoering van het PTA). Deze kolom kan zo nodig later gevuld worden.
Moeten alle exameneenheden en eindtermen uit het examenprogramma van de AVO-vakken worden opgenomen in het PTA?
Mogen leerlingen die ziek zijn of wegens andere omstandigheden langdurig “iets hebben” bepaalde delen missen uit het PTA (mits deze eindtermen al eerder zijn of later worden getoetst volgens PTA)?
Moeten alle eindtermen uit een beroepsgericht keuzevak of profielmodule getoetst worden in het schoolexamen?
Is het toegestaan om in een PTA een cijfer te geven voor huiswerkopdrachten uit het boek/huiswerk/methodevragen?
Wat is het verschil tussen formatieve toetsen en summatieve toetsen?
Mag de stage een van de toetsen zijn in het schoolexamen/het PTA?
Tijdens een stage werken leerlingen aan beroepsgerichte keuzevakken bij verschillende bedrijven en met verschillende praktijkbegeleiders. Hoe zorg ik er voor dat de beoordeling van de prestaties van die leerlingen op een objectieve wijze gebeurt?
Mag voor een pta-toets het cijfer 1.0 worden gegeven? Zo ja, wat zijn de voorwaarden?
Moet een leerling die gezakt is en het volgend jaar opnieuw aan het CE/CSPE deelneemt ook opnieuw deelnemen aan de toetsen uit het schoolexamen? Met andere woorden vervallen de voor het schoolexamen behaalde resultaten?
Mag een leerling de beroepsgerichte keuzevakken uit één profiel kiezen?
Mag de school de beroepsgerichte keuzevakken bepalen waaruit de leerling mag kiezen?
Op welke wijze wordt voor de leerling vastgelegd welke afspraken er zijn over het aantal beroepsgerichte keuzevakken en het moment waarop bepaald wordt welke beroepsgerichte keuzevakken onderdeel uitmaken van het schoolexamen?
Is het toegestaan om de helft van een keuzevak aan te bieden? Of anders gezegd; is het toegestaan om van twee keuzevakken één keuzevak te maken?
Mag ik meer dan het verplichte aantal beroepsgerichte keuzevakken aanbieden en examineren?
Mag ik de profielmodulen ook aanbieden als keuzevak voor andere profielen?
Is het toegestaan al in de onderbouw met het beroepsgerichte programma te starten?
Mogen de beroepsgerichte keuzevakken al in leerjaar 2 worden afgesloten?
In de examenprogramma’s van veel beroepsgerichte keuzevakken staat de zin: “Voor het uitvoeren van de taak beheerst de kandidaat de voorwaardelijke kennis, vaardigheden en houding.” Wat is de betekenis van die zin?
Mogen de beroepsgerichte keuzevakken samen met het mbo worden vormgegeven?
De eindtermen van de beroepsgerichte keuzevakken zijn veelal als vaardigheden geformuleerd. Is de consequentie hiervan dat het keuzevak in de vorm van praktijktoetsen moet worden afgesloten?
Is het toegestaan de beroepsgerichte keuzevakken te integreren binnen het onderwijs en deze ook geïntegreerd te toetsen?
Is het toegestaan om binnen één school en binnen één profiel de ene leerling bv. 4 beroepsgerichte keuzevakken te laten volgen en de andere 5?
Wanneer moet een school de definitieve keuze (en cijfers) van een leerling voor de beroepsgerichte keuzevakken bepalen?
Mag een leerling in de bovenbouw die meer dan 4 beroepsgerichte keuzevakken volgt en hier een SE over maakt eerst aan het eind van de bovenbouw bepalen welke van deze beroepsgerichte keuzevakken meetellen in het eindcijfer/combinatiecijfer?
Is een school verplicht een herkansing aan te bieden voor het schoolexamen van de beroepsgerichte keuzevakken?
Onze TL-leerlingen volgen, in het kader van hun beroepsoriëntatie, twee beroepsgerichte keuzevakken. Mogen deze op de cijferlijst vermeld worden?
De beoordeling van het cspe vmbo moet tevens plaats vinden door een tweede examinator. Moet die tweede examinator aanwezig zijn bij de afname van het cspe?
Op hoeveel herkansingen voor het centraal examen hebben leerlingen recht in de basisberoepsgerichte, kaderberoepsgerichte en gemengde leerweg?
Welke regels gelden voor de herkansing van het cspe BB en KB?
Welke regels gelden voor de herkansing van het cspe GL?
Mogen de vier profielmodules gespreid over twee leerjaren worden afgesloten? Bijvoorbeeld twee aan het einde van klas 3 en twee aan het einde van klas vier?
Mag een cspe voor de eerste keer ook in het tweede tijdvak worden afgenomen?
Mag er voor worden gekozen sommige leerlingen in het eerste tijdvak en andere leerlingen in het tweede tijdvak het cspe te laten maken?
Wij hebben er voor gekozen het cspe aan het einde van het derde leerjaar af te nemen. Welke regels gelden in dit geval voor de herkansing van het cspe?
Welke mogelijkheden zijn er voor kandidaten met een beperking bij de centrale examens?
Op onze VSO-school doen de leerlingen op een andere dan de eigen school examen. Wij hebben er voor gekozen dat zij het cspe aan het einde van leerjaar 3 afleggen en de overige vakken in leerjaar 4 en 5. Blijft het behaalde resultaat van het cspe staan tot de uitslag van het eindexamen definitief is vastgesteld?
In welke gevallen kan een leerling worden uitgesloten van het ce/cspe?
Wij hebben er voor gekozen het cspe kb aan het einde van het derde leerjaar af te nemen. Moet een leerling die aan dit cspe heeft deelgenomen en niet wordt bevorderd naar leerjaar 4 het cspe opnieuw maken? Met andere woorden vervalt het cijfer cspe voor die leerling?
Hoe ziet de slaag-zakregeling voor vmbo-BB, -KB en -GL eruit?
Hoe wordt het eindcijfer voor het beroepsgerichte programma in de basisberoepsgerichte en kaderberoepsgerichte leerweg bepaald?
Hoe wordt het eindcijfer voor het beroepsgerichte programma in de gemengde leerweg bepaald?
Onze school heeft er voor gekozen in de gemengde leerweg onderwerpen uit het programma van het profielvak ook in het schoolexamen te toetsen. Hoe wordt in dit geval het combinatiecijfer bepaald?
Op onze school is vorig jaar een leerling gezakt omdat hij voor een van de beroepsgerichte keuzevakken het cijfer drie heeft behaald. Zijn combinatiecijfer (dat meetelt in de zak-slaagregeling) was wel een zes. Wat staat hierover in de zak-slaagregeling?
Op onze school kon het afgelopen jaar een leerling niet slagen vanwege een 3 voor een beroepsgericht keuzevak. De leerling mocht de drie in het tweede tijdvak niet meer herkansen. Hoe kunnen we dit de komende jaren voorkomen?
Waar vind ik de LOB-handreikingen?
Wat te doen als een leerling een half jaar over heeft?
Wie bepaalt of een leerling een profieloverstijgende keuze mag maken?
Hoe moeten we omgaan met fluctuatie in keuzegedrag van leerlingen?
Op basis waarvan kiezen leerlingen een beroepsgericht profielvak of keuzevakken?
Hoe moet het met tussentijdse instroom vanuit andere scholen?
Mag ik als school bepalen welke beroepsgerichte keuzevakken een leerling moet volgen? (Ik bied als school een pakket aan van een beroepsgericht profielvak en vier keuzevakken, en laat geen keuze aan de leerling.)
Kan een school alle beroepsgerichte keuzevakken in het derde leerjaar aanbieden en het beroepsgerichte profielvak in het vierde leerjaar?
Wij starten in de eerste klas met een beroepsgericht programma. Mag dat?
Hoe kan ik samenwerken met het bedrijfsleven en het ROC in de regio?
Hoe zit het met profielgebonden avo-vakken als een beroepsgericht keuzevak in een andere profiel wordt gedaan?
Is het mogelijk verkorting op het mbo te realiseren?
Kijkt het mbo mee naar het beroepsgerichte profielvak dat een leerling heeft gevolgd?
Zijn alle profielmodulen en beroepsgerichte keuzevakken vergelijkbaar qua omvang?
Hoeveel tijd kosten de beroepsgerichte examenprogramma’s?
Bevatten de kernprogramma’s alleen competenties?
Mag een leerling ook vijf beroepsgerichte keuzevakken volgen?
Hoe wordt gegarandeerd dat een leerling die buiten zijn profiel beroepsgerichte keuzevakken volgt voldoende meekrijgt van de kern van dat andere profiel?
Heeft het examenprogramma betrekking op een of twee jaar?
Kan een leerling in twee beroepsgerichte profielvakken centraal examen doen?
Stel een school kiest ervoor eerst beroepsgerichte keuzevakken aan te bieden en daarna het beroepsgerichte profielvak. Stel een leerling wil tussentijds van profielvak wisselen. Mag dat?
Is het toegestaan om alle beroepsgerichte keuzevakken door het mbo in te laten vullen?
Hoe zit het met de volgtijdelijkheid van beroepsgericht profielvak en keuzevakken?
Is het niet lastig gelijkwaardigheid te borgen tussen verschillende onderdelen van het programma? Vooral omdat een moduul uit het beroepsgericht profielvak soms voor een leerling een keuzevak is?
Kan een leerling ook voor twee beroepsgerichte profielvakken kiezen?
Wat is ervaringsgericht leren in het kader van LOB?
Hoe weet het ROC/AOC welke beroepsgerichte keuzevakken een leerling gevolgd heeft?
Wat is de verhouding tussen het beroepsgerichte profielvak en de beroepsgerichte keuzevakken?
Is het ook toegestaan een beroepsgericht keuzevak aan te bieden van een profiel dat je niet zelf in huis hebt?
Leerlingen willen soms snel verdiepen is dat mogelijk?
Hoe verhoudt zich de regionale inkleuring tot de landelijke doelen en eenduidigheid van de programma’s?
Kan een KB-leerling het beroepsgerichte vak afsluiten op GL niveau?
Stel dat een leerling in leerjaar 3 examen doet en het niet haalt. Wat betekent dat voor herkansing in leerjaar 4? Is het dan gewoon opnieuw examen doen met mogelijkheid tot herkansing of is er dan maar 1 mogelijkheid omdat het een herkansing is?
Wat staat er op het vmbo-diploma?
Zijn er aparte centrale examens voor de verschillende leerwegen?
Kan een leerling in leerjaar 3 centraal examen doen?
Hoe worden keuzemogelijkheden beoordeeld als deze allemaal anders zijn (en ook regionaal kunnen verschillen)?
Hoe wordt een profielmoduul geëxamineerd dat door een leerling wordt gevolgd als beroepsgericht keuzevak?
Kunnen leerlingen eerder programmaonderdelen of vakken afsluiten?
Wordt het beroepsgerichte profielvak in het centraal examen en worden de beroepsgerichte keuzevakken in het schoolexamen getoetst?
Wat is het verschil tussen een leerling die twee profielen uit verschillende sectoren volgt en een leerling die het profiel Dienstverlening en producten volgt?
Behoren de avo-vakken ook tot het kerndeel?
Hoeveel ruimte heeft een school in de ontwikkeling van beroepsgerichte keuzevakken?
Wat zijn de profielgebonden avo-vakken?
Is er onderscheid gemaakt tussen verschillende leerwegen?
Moet een leerling een heel beroepsgericht profielvak volgen?
Wie maakt de keuze welke profielen er worden aangeboden?
Kunnen leerlingen in de basisberoepsgerichte leerweg keuzevakken doen die bedoeld zijn voor leerlingen in de kaderberoepsgerichte leerweg?
Is het toegestaan om profielen aan te bieden die de school zelf niet in huis heeft?
Bestaan Leerwerktrajecten nog?
Kan een leerling vakken op verschillend niveau afsluiten?
Hoeveel vrije ruimte hebben scholen?

Schrijf u in voor de nieuwsbrief van SPV

Blijf net als duizenden docenten en leidinggevenden in het vmbo op de hoogte van het laatste nieuws. Schrijf u in en ontvang onze maandelijkse nieuwsbrief in uw mailbox.

VMBO ONDERWIJS OP MAAT