Inspirerende voorbeelden voor docenten en leidinggevenden in het vmbo.
Hoe breng je het LOB-programma in de onderbouw dichter bij de belevingswereld van leerlingen? Decaan Sander Esselink en zijn LOBcollega’s van scholengemeenschap Marianum in Lichtenvoorde vonden een oplossing dicht bij huis, in de jaarlijkse Zwarte Cross.
“Te theoretisch en te weinig samenhang in het totale programma voor leerjaar 2”, luidde de conclusie uit de evaluatie van het LOB-programma in de onderbouw. “Ons LOB-programma in de onderbouw omvat vier uur per week”, vertelt decaan en LOB-coördinator Sander Esselink. “In twee daarvan begeleidt een LOB-docent de leerlingen in een klaslokaal. In de andere twee uren wordt de klas opgesplitst en bezoeken leerlingen elke zes weken een ander profiel.”
Download het artikel“Voor ons is het belangrijk om jonge mensen enthousiast te krijgen voor de sector. Op het vmbo kun je dat zaadje planten.”
Dit artikel is verschenen in de Krant Blij met het vmbo. Hierin staan meerdere artikelen over waarom oud-leerlingen, bedrijven, gemeenten en scholen blij zijn met het vmbo.