Inspirerende voorbeelden voor docenten en leidinggevenden in het vmbo.
Toen Bjorn Lange 15 was, zat hij op het Vechtdalcollege in Ommen. Leren ging moeizaam vanwege dyslexe, maar in het derde jaar van het vmbo kwam Bjorn erachter wat hij wilde: “Iets in de begeleidende zorg, wat voor een groep dat wist ik niet. Maar ik wist wel wat ik moest doen om daar te komen. Het mbo.”
Het was in 2016 dat Landstede de mogelijkheid bood om vmbo-leerlingen in uitzonderlijke gevallen een mbo-opleiding te laten beginnen zonder standaard vmbo-diploma: “Voor types zoals ik die niet zo sterk waren in ‘schooldingen’, maar wel wisten wat ze wilden, was dit uitgelezen kans om vakken te laten vallen die ik nooit nodig zou hebben in mijn werk, zoals landbouw en wiskunde. Het was Gerdien Martens die mij destijds benaderde voor dit speciale traject. Van haar kwam trouwens ook het plan om deze mogelijkheid te realiseren, maar ik had op het Vechtdalcollege ook een coach die mij begeleidde, omdat ik moeite had om al die vakken te doen die ik niet leuk vond en nooit nodig zou hebben. Ook mijn coach heeft me uiteindelijk geholpen om toch op het mbo te komen. En zo kon ik al op jonge leeftijd een richting kiezen waar ik gelukkig van werd: Maatschappelijke zorg.”
Download het artikel
“Voor types zoals ik die niet zo sterk waren in ‘schooldingen’, maar wel wisten wat ze wilden, was dit uitgelezen kans om vakken te laten vallen die ik nooit nodig zou hebben in mijn werk,
zoals landbouw en wiskunde.”