Inspirerende voorbeelden voor docenten en leidinggevenden in het vmbo.
Eind vorig jaar nam Loes Oostdam, docent bij Aeres in Ede en coördinator pgp, deel aan een studiedag pgp voor Aeres. Op deze dag konden docenten kiezen uit een groot aantal workshops waarbij diverse thema’s rondom praktijkgerichte programma’s behandeld werden. Samen met Aeres organiseerde SPV de bijscholing voor docenten. Wat zijn de ervaringen van Loes en haar collega’s? Wat is er geleerd en kun je met de nieuw opgedane kennis uit de voeten? Een gesprek met Loes, docent dier & biologie, over haar indrukken van de bijscholing pgp.
“Waar ik met name interesse in had, was de nieuwe examinering of aftoetsing van pgp. In de workshop ‘afsluiting van een pgp van Wilma Bredewold, trainer van SPV, zijn heel veel van mijn vragen beantwoord. Er is nogal wat onduidelijkheid over het PTA en ik had behoefte aan ideeën en inspiratie. Want hoe sluit je een project af? Welke toetsvormen gebruik je hiervoor? Wat betekent dat voor mij als docent? Er waren mooie discussies mogelijk met collega’s en die zijn naar mijn mening zeer waardevol. Samen brainstormen levert heel veel bruikbare tips en handvatten op. Als docent zit je vaak wat te veel in je eigen bubbel, en is je creativiteit wel eens even op. Het krijgen van nieuwe inzichten dankzij een bijscholing, samen met anderen, is dan zeer welkom! Zeker als je die aangereikt krijgt van trainers die kennis hebben van wetten en regels binnen deze onderwijsvorm. De expertise die de trainers van SPV hebben, weten ze op een hele prettige manier aan ons over te brengen. Ik heb veel aan deze studiedag gehad en kan er ook concreet mee aan de slag,” vertelt Loes.
Download het artikel“Het was fijn om te zien dat het pgp heel andere vaardigheden vragen van docenten dan wat we tot nu toe gewend zijn. De verschillen tussen de ‘klassieke aanpak’ en deze onderwijsvorm zijn heel duidelijk geworden.”