Inspirerende voorbeelden voor docenten en leidinggevenden in het vmbo.
Gepersonaliseerd onderwijs in je eigen tempo en op je eigen niveau, met je coach eigen leerdoelen opstellen en je leerroute uitstippelen: de verschillende onderdelen van het in Zweden ontwikkelde onderwijsconcept ‘Kunskapsskolan’ (‘school van kennis’) horen bij elkaar. Marjolein Scholten, directeur van MY college (voor basis, kader en tl) in Spijkenisse, vertelt hoe dat eruit ziet op haar school.
“Waarom moet een kind dat iets al weet, luisteren naar uitleg die het al kent? En waarom krijgt een kind dat iets niet snapt geen extra uitleg? Op die simpele basis kun je je onderwijs inrichten en groepen opnieuw samenstellen”, vertelt Marjolein Scholten. Op MY college is men daar zeven jaar geleden – ‘Kunskapsskolan-geïnspireerd’ – mee gestart.
Download het artikel“Doordat docenten en leerlingen zelf keuzes kunnen maken, ervaren ze autonomie en nemen ze meer verantwoordelijkheid.”
Dit artikel is verschenen in de Krant Vmbo in verandering. Hierin staan meerdere artikelen over de doorontwikkeling van het vmbo.