Hoe verwerk je duurzaamheid in je lessen op zo’n manier dat het leerlingen aanspreekt? Docente D&P Harmien Daggert koos daarvoor als thema de spijkerbroek, een kledingstuk dat letterlijk dichtbij de leerlingen staat en zich leent voor veel verschillende soorten opdrachten. “Dit onderwerp past echt bij creatieve leerlingen.”
“Als je in deze regio om je heen kijkt, zie je overal water”, zegt Robert Muusz, PIE-docent van het Insula College Leerpark in Dordrecht. Het thema ‘water’ voor een gloednieuw keuzevak is dan ook een schot in de roos.
Colien Langerwerf, beeldend kunstenaar en docent bij mbo Noorderpoort, is uitgeroepen tot ‘Duurzame docent mbo 2021’.
In de duurzame cadeauwinkel Meester Jelles van praktijkschool De Brêge draait alles om leren in de praktijk, maar er is ook een prachtig bijeffect: er is steeds meer duurzaamheid in de andere lessen op school.
Schoenherstellen heeft natuurlijk alles met duurzaamheid te maken, het gaat erom dat je kapotte schoenen niet meteen weggooit, maar ze een tweede leven geeft.
Stel: de wethouder duurzaamheid en milieu geeft je de opdracht om in de gemeente een opruimactie van zwerfafval te organiseren én om je bevindingen – inclusief oplossingen en aanbevelingen – te komen presenteren.
Hak van Nispen is directeur van SME, Stichting Milieu Educatie. Hij gaf een presentatie over ‘Duurzaamheid in het DNA van uw school’ op de SPV Managementdag 13 juni 2022.
Hoe vlecht je duurzaamheid in in je lessen? Volgens Françoise Zinhagel, docent duurzaamheid aan Yuverta vmbo in Eindhoven, is dat helemaal niet moeilijk. “Er zijn zóveel mogelijkheden. Je moet het gewoon doen!”
Het Zone.college Doetinchem heeft elk jaar een duurzame week voor haar 1e-jaars leerlingen.
Wat doe je als vmbo wanneer je te weinig ruimte hebt voor al je leerlingen? Je laat ze zelf een klaslokaal bouwen.