Technisch trainer Nico Kraak verzorgt voor Bijscholingvmbo.nl de trainingen over elektrische voertuigen (EV’s). “Leraren leiden de toekomst op”, zegt hij.
Hoe kun je met examinering het onderwijsleerproces en de inhoud gaan sturen? Die vraag intrigeerde kwartiermaker schoolexaminering Wilma Bredewold zó, dat ze in haar professionele leven verslingerd raakte aan het onderwerp examineren binnen het vmbo.
De ombouw staat, de elektra is aangelegd en binnenkort wordt de douche geïnstalleerd: het tiny house van Teylingen KTS in Voorhout begint al echt vorm te krijgen. Leerlingen van de profielen BWI en PIE werken samen aan dit project.
Duurzaam omgaan met energie is een van de belangrijkste uitdagingen van de 21ste eeuw. Een aantal Zeeuwse scholen sloegen de handen ineen om het keuzevak ‘Duurzame energie’ te ontwikkelen.
Bij het keuzevak ‘Maritiem: Leven en werk aan boord’ van Stad en Esch krijgen derdejaars vmbo-leerlingen twee weken lang les op een opleidingsschip van het STC Hanze Maritiem. Zo maken ze kennis met de binnenvaartsector én met maritieme vervolgopleidingen.
“Onze derdejaars leerlingen BWI volgen op dit moment een keuzevak en profielmodule uit hun programma op het mbo Summa College. Daar zijn we supertrots op!” vertelt Ernaline Folkerts, teamleider vmbo basis, kader en TL van het Stedelijk College Eindhoven.
Sinds 2019-2020 mogen scholen voor praktijkonderwijs samen met een vmbo-school in een pilot een pro/vmbo-onderbouwklas vormgeven. Scholen maken eigen keuzes hoe ze dat precies aanpakken.
Leerlingen van CSG Reggesteyn en ROC van Twente werken nauw met elkaar samen in het onderwijsprogramma Matsi.nl. De leerlingen en studenten ontwikkelen samen pop-up stores die ze, met hulp van lokale ondernemers, gezamenlijk in Rijssen runnen.
Het keuzevak Wonen & Design ontstond uit een opdracht over wonen en ontwerpen. Een samenwerking tussen Economie & Ondernemen en BWI werd zo uitgerold tot een keuzevak waarbij ook het mbo betrokken is. Docent Harma Bulsink van het Trias Vmbo in Krommenie vertelt hoe dit zo kwam.
Duurzaam en circulair bouwen heeft de toekomst, maar in het vmbo-onderwijs is dit onderwerp nog onderbelicht. Daarom is er nu een keuzevak dat zich hierop richt. Initiators Jan ten Napel en Cor de Ridder vertellen waarom dit vak er moest komen.