Als je onderwijs wilt waarin leerlingen en docenten contextrijk leren, kun je dat nóg krachtiger maken door loopbaancompetenties daaraan te koppelen. Helemáál sterk wordt het als alle vo- en mbo-scholen in de regio dat doen.
‘De school laten zien, informatie geven én de leerlingen iets laten ervaren. Dat zijn de drie pijlers van de voorlichting en die moet je vooraf goed formuleren,’ zegt Pieter Zorgman, afdelingsleider onderbouw vmbo bb/kb/gl op het Schoonhovens College.
X11 in Utrecht biedt exclusief het profiel Media, Vormgeving en ICT aan. Voor de open dagen kiest de school dit jaar voor een volledig online variant.
Even was er in Den Haag sprake van dat alle scholen hun voorlichtingsdagen zouden annuleren, maar ‘dat is gelukkig van de baan’, zegt Marco van Wijngaarden, locatiedirecteur van François Vatel.
Meer dan 30 basisscholen in regio De Liemers, gelegen ten zuidoosten van Arnhem in de provincie Gelderland, werken in de overgang tussen basis- en voortgezet onderwijs onder andere nauw samen met het Candea College.
Lees in dit artikel hoe gedurende het LOB-proces leerlingen zichzelf leren kennen en ontwikkelen.
Talenten van leerlingen en de ontwikkeling van leerlingen staan centraal in het VMBO-onderwijs aan SG Newton uit Hoorn. In dit artikel praat Locatiedirecteur Marion Winkelhuis over Talentfactory en LOB.
Hans Roorda, decaan en docent van GSG Guido de Brès, vertelt in dit artikel over het vernieuwde LOB op deze school en over het succes hiervan. Bovendien geeft hij een aantal tips.
In dit artikel vertelt Dorien Stals, docent-ontwikkelaar en directieadviseur van het Dendron College in Noord-Limburg, over het grote belang van LOB in het onderwijs. Deze school is al in 2007 begonnen met loopbaanleren.
Een baanbrekend LOB-project in Rotterdam Zuid moet leerlingen in dit stadsdeel helpen aan een kansrijke toekomst. In dit artikel licht Frank Schutte, projectleider van NPRZ, het LOB-project toe.