‘It takes a village to raise a child’ is een van de eerste zinnen in het vervolgadvies van SPV aan het ministerie van OCW over de actualisering van de beroepsgerichte programma’s in het vmbo. Met die zin bedoelen we dat onderwijs niet alleen op school plaatsvindt, maar ‘overal’.
Rianne Doeschot is directeur van netwerkorganisatie IKT (Inspirerend. Krachtig. Twents.), waaraan zo’n vijfhonderd organisaties in de regio Twente deelnemen. Dit zijn haar drie tips voor scholen die de samenwerking met bedrijven een boost willen geven.
De ontwikkelingen in de horeca gaan razendsnel en met hun actuele praktijkkennis helpen gastdocenten om het onderwijs up to date te houden, zegt Michel Moinat, docent Koken op culinaire vakschool Hubertus & Berkhoff in Amsterdam.
Vanwege een aankomende verbouwing ben ik op zolder mijn spullen aan het opruimen. Wat zal het fijn zijn als alles straks geordend en toegankelijk in de nieuwe kasten zit!
Een zorgrobot, een verpleegkundige oefenpop, een efficiëntere inrichting van het zorglokaal én een nieuw keuzevak EHBO. Sinds de komst van kinderverpleegkundige Patty van der Doelen als docent op Het Hooghuis ZuidWestin Oss kreeg de afdeling Zorg en Welzijn een actuele upgrade.
Scholen maken, mede dankzij NPOgelden, steeds meer gebruik van onderwijsondersteunend personeel (OOP) in de klas. Wat vinden de leerkrachtondersteuners, onderwijsassistenten en instructeurs van hun taken, wat zouden ze anders willen en wat is hun waarde voor het onderwijs? Het onderzoek ‘Waarde(ring) voor OOP in de klas’ brengt het in kaart.
Als beginnende docenten het beroep verlaten, gebeurt dat vaak al in hun eerste jaar. Dat wijst op het belang van een goede start op school, met ruimte voor starters om zich te ontwikkelen. Helma Oolbekkink, lector ‘Meervoudige professionaliteit van docenten’ aan de HAN University of Applied Sciences, onderzoekt de kwaliteit van inductietrajecten.
Jij was mijn mentor in het derde en vierde leerjaar vmbo tl op De Werkplaats in Bilthoven.
Het Zeeuwse project ‘Hybride Opleider’ is bedoeld voor praktijkmensen met interesse in het onderwijs. Ze kunnen een jaar lang kennismaken met de praktijk in de school, en krijgen na afloop een pedagogisch-didactisch certificaat.
Een laagdrempelige uitnodiging en een brede blik op het inzetten van hybride professionals leiden tot méér en betere matches, aldus Twan van den Hazelkamp, locatiedirecteur van vmbo Het Rijks in Nijmegen en projectleider Hybride Techniekprofessionals.