U vindt op deze pagina informatie over schoolexaminering.
Schoolexamens zijn onderdeel van de afsluiting van de opleiding door de leerling en even belangrijk als centrale examens. In schoolexamens worden andere onderdelen van het examenprogramma getoetst als in het centraal examen. Schoolexamens en centrale examens moeten samen het hele examenprogramma afdekken.
De kwaliteit van het schoolexamen in het vmbo wordt steeds belangrijker. Om scholen te ondersteunen bij de ontwikkeling van hun schoolexaminering biedt Stichting Platforms vmbo scholen praktische tools en diverse praktische trainingen.
In de trainingen wordt steeds een koppeling met de kwaliteitscyclus schoolexaminering vmbo. Deze cyclus laat zien dat kwaliteit van schoolexaminering bepaald wordt door verschillende aspecten die met elkaar samenhangen. In de cyclus hierboven kunt u voor meer informatie en de tools doorklikken op de verschillende aspecten.
Het is de taak van een school de kwaliteit van schoolexamens te bewaken. Elke school moet een eigen visie op toetsing en examinering ontwikkelen die past bij de visie op onderwijs. De visie op toetsing en examinering komt terug in het PTA van de school en de wijze van toetsen.
Het Programma van Toetsing en Afsluiting laat zien met welke (combinatie van) toetsen u meet of de leerlingen de eindtermen/deeltaken uit het examenprogramma beheersen. In het PTA neemt u tenminste op: de te beoordelen eindtermen/deeltaken uit het examenprogramma, het type toets, de duur van de toets, de inhoud van het onderwijsprogramma ter voorbereiding op de toets, de tijdvakken, de herkansingsmogelijkheden en de wijze waarop het schoolexamen cijfer tot stand komt.
De toetsmatrijs is een blauwdruk van een toets. Het is een matrix waarin u aangeeft hoe de vragen en opdrachten in een toets zijn gekoppeld aan de te beoordelen eindtermen van het examenprogramma.
Aan de hand van de toetsmatrijs stet u de toets samen. De toets bestaat altijd uit ten minste 3 onderdelen: een instructie voor de leerlingen, de vragen en/of opdrachten en een beoordelingsmodel.
Na de toetsconstructie, stelt u de toets vast. Aan de hand van een checklist controleert iemand anders dan de constructeur de kwaliteit van de toets. De constructeur stelt de toets waar nodig bij.
Bij de afname van toetsen is het belangrijk om na te denken over de afnamecondities en deze vast te leggen in een afnameprotocol. Daarnaast moet ue ter voorbereiding op de afname goed nadenken over de rolscheiding tussen de docent en de beoordelaar/examinator.
Na de toetsafname, beoordeelt u de gemaakte toets aan de hand van een beoordelingsmodel. Hierbij is de rolscheiding tussen de docent en de beoordelaar/examinator van belang. De beoordelaar moet in staat zijn om de leerling objectief en integer te beoordelen.
Als alle toetsresultaten bekend zijn, kunt u de toets analyseren. U neemt beslissingen over de cesuur en evt. over de aanpassing van de toets en/of het voorbereidende onderwijsprogramma.
Aan de hand van de toetsresultaten gaat u in gesprek met de leerling. Daarbij staan 3 vragen centraal: feedup (‘waar moet ik naar toe?’), feedback (‘waar sta ik nu?’) en feedforward (‘hoe kom ik tot het uiteindelijke doel?’).
U evalueert alle stappen uit de kwaliteitscyclus, kijkt naar alle toetstechnische aspecten, maar ook kritisch naar uw eigen handelen. U komt waar nodig samen met uw collega’s tot verbeteracties.
Het laatste nieuws over ontwikkelingen binnen het thema bevoegdheden. Interessant voor docenten en leidinggevenden in het vmbo.
Meer actualiteitHet schoolexamenbeleid gaat over veel meer dan het bedenken van toetsvragen. Het gaat over de kwaliteit van het onderwijs en de visie van de betreffende school op schoolexamineren.
Hoe kun je met examinering het onderwijsleerproces en de inhoud gaan sturen? Die vraag intrigeerde kwartiermaker schoolexaminering Wilma Bredewold zó, dat ze in haar professionele leven verslingerd raakte aan het onderwerp examineren binnen het vmbo.
Tamara van Schilt bespreekt in het webinar van 19 mei 2021 een programma van formatieve leeractiviteiten.