U vindt op deze pagina informatie over schoolexaminering.
De kwaliteit van het schoolexamen in het vmbo wordt steeds belangrijker. Om scholen te ondersteunen bij de ontwikkeling van hun schoolexaminering biedt Stichting Platforms vmbo scholen praktische tools en diverse praktische trainingen.
Hierbij maken we steeds een koppeling met de kwaliteitscyclus schoolexaminering vmbo. Deze cyclus laat zien dat kwaliteit van schoolexaminering bepaald wordt door verschillende aspecten die met elkaar samenhangen. In de cyclus hierboven kunt u voor meer informatie en de tools doorklikken op de verschillende aspecten.
De kwaliteit van het schoolexamen in het vmbo krijgt steeds meer aandacht. Daarbij is het belangrijk dat elke school een eigen visie op toetsing en examinering ontwikkelt. Een visie die samenhangt met de visie op onderwijs van de school en je terugziet in het PTA en de wijze van toetsing.
Het Programma van Toetsing en Afsluiting laat zien met welke (combinatie van) toetsen je meet of de leerlingen de eindtermen/deeltaken uit het examenprogramma beheersen. In het PTA neem je tenminste op: de te beoordelen eindtermen/deeltaken uit het examenprogramma, het type toets, de duur van de toets, de inhoud van het onderwijsprogramma ter voorbereiding op de toets, de tijdvakken, de herkansingsmogelijkheden en de wijze waarop het schoolexamen cijfer tot stand komt.
De toetsmatrijs is een blauwdruk van een toets. Het is een matrix waarin je aangeeft hoe de vragen en opdrachten in een toets zijn gekoppeld aan de te beoordelen eindtermen van het examenprogramma.
Aan de hand van de toetsmatrijs stel je de toets samen. De toets bestaat altijd uit ten minste 3 onderdelen: een instructie voor de leerlingen, de vragen en/of opdrachten en een beoordelingsmodel.
Na de toetsconstructie, stel je de toets vast. Aan de hand van een checklist controleert iemand anders dan de constructeur de kwaliteit van de toets. De constructeur stelt de toets waar nodig bij.
Bij de afname van toetsen is het belangrijk om na te denken over de afnamecondities en deze vast te leggen in een afnameprotocol. Daarnaast moet je ter voorbereiding op de afname goed nadenken over de rolscheiding tussen de docent en de beoordelaar/examinator.
Na de toetsafname, beoordeel je de gemaakte toets aan de hand van een beoordelingsmodel. Hierbij is de rolscheiding tussen de docent en de beoordelaar/examinator van belang. De beoordelaar moet in staat zijn om de leerling objectief en integer te beoordelen.
Als alle toetsresultaten bekend zijn, kan je de toets analyseren. Je neemt beslissingen over de cesuur en evt. over de aanpassing van de toets en/of het voorbereidende onderwijsprogramma.
Aan de hand van de toetsresultaten ga je in gesprek met de leerling. Daarbij staan 3 vragen centraal: feedup (‘waar moet ik naar toe?’), feedback (‘waar sta ik nu?’) en feedforward (‘hoe kom ik tot het uiteindelijke doel?’).
Je evalueert alle stappen uit de kwaliteitscyclus, kijkt naar alle toetstechnische aspecten, maar ook kritisch naar je eigen handelen. Je komt waar nodig samen met je collega’s tot verbeteracties.
Het laatste nieuws over ontwikkelingen binnen het thema schoolexaminering. Interessant voor docenten en leidinggevenden in het vmbo.
Meer actualiteitTamara van Schilt bespreekt in het webinar van 19 mei 2021 een programma van formatieve leeractiviteiten.
Woensdag 7 april 2021 vond de online inspiratiesessie Formatief evalueren plaats. Heeft u deze inspiratiesessie gemist? Bekijk hem dan op deze pagina terug.
Vmbo-leerlingen van het Christelijk College Schaersvoorde in de Achterhoek mochten afgelopen schooljaar al in leerjaar 3 centraal schriftelijk praktijkexamen (CSPE) doen. Lees in dit artikel de positieve ervaringen.