Op deze pagina verzamelen we inspirerende voorbeelden.
Op NXT Maarsbergen ontwerpen docenten gezamenlijk het nieuwe curriculum voor de bovenbouw van de beroepsgerichte Vakhavo. In álle lessen wordt gestart vanuit een beroepsgerichte situatie, en de leerlingen maken gebruik van de praktijklokalen van het vmbo.
Marc de Vreede is D&P-docent aan het Mariscollege in Den Haag, locatie Bohemen. Sinds dit schooljaar biedt het Mariscollege het pgp D&P aan.
Bruggenbouwers Talitha Zervaas-Meijer en Gerard Luitwieler ontwikkelden de afgelopen jaren in de regio Eemland een programma om de overstap naar de brugklas gemakkelijker te maken.
AI is inmiddels niet meer weg te denken uit het onderwijs. Veel docenten zetten grote taalmodellen zoals ChatGPT inmiddels volop in, anderen zijn de voordelen van deze nieuwe tools nog aan het ontdekken. AI-ondersteuning kan inspiratie en tijdwinst opleveren. Om werkdruk te verminderen en de kwaliteit van het onderwijs te verbeteren.
ESPEQ Bouwopleidingen, de bouwopleider in Noord-Holland Noord, ontwikkelt de laatste jaren steeds meer activiteiten voor het voortgezet onderwijs, met name voor het vmbo. Mede daardoor bleef de instroom in bouw- en andere technische opleidingen in de regio op peil, ziet directeur Suzanne den Dulk.
In het restaurant van Compaen VMBO in Zaandam serveren de vierdejaarsleerlingen HBR een menu met typisch Zaanse producten. Het menu is het resultaat van een bijzondere samenwerking van de school met Stichting Marketing Zaanstreek.
“Wij voeren ons pgp-programma áltijd samen met bedrijven uit.” Aan het woord is Wiranda Stam, docent praktijkvakken en projectleider van de pilot praktijkgerichte programma’s (pgp) bij Aeres VMBO Buitenpost.
Michel van Es is docent op het Fioretti College in Veghel. Tevens is hij vakgroepvoorzitter Economie & Ondernemen. Eind vorig jaar heeft hij een bijscholing pgp Economie & Ondernemen gevolgd, samen met collega Mieke.
Dankzij een speciale onderbouwklas pro-vmbo stromen leerlingen van pro-school De Sprong met zelfvertrouwen door naar het vmbo.