Op deze pagina verzamelen we inspirerende voorbeelden.
Binnen de sector Groen is biodiversiteit een belangrijk en actueel onderwerp. Het keuzevak ‘Natuurlijk groen’ heeft mede daarom met ingang van dit schooljaar een nieuwe opzet gekregen, met meer aandacht voor planten en dieren in en om het schoolplein.
In de pauze verkopen Yara en Ayana vanuit een loket van hun E&O-lokaal hapjes en drankjes aan hun mede-leerlingen in de aula van TalentStad Beroepscollege in Zwolle.
Soms helpt het toeval een handje. Emmy Peters is fan van het jaarlijks pop-up restaurant van cateringbedrijf Big Boys Grillmasters in Uden. Als docent Dienstverlening en Producten (D&P) bij het Udens College ziet ze daarin een kans voor haar g/tl-leerlingen.
Binnen het profiel Bouwen, Wonen en Interieur (BWI) worden traditionele bouwvakken steeds meer aangevuld met vaardigheden als ontwerpen en decoreren. Daardoor wordt het profiel ook aantrekkelijker voor creatieve leerlingen.
Column van Jacqueline Kerkhoffs over ´vmbo in verandering´.
Hoe begeleid je leerlingen zo goed mogelijk naar een weloverwogen studiekeuze aan het eind van de vierde klas? Ashley Finch en Rob Molenaar zijn overstapcoaches vmbo-mbo bij het Samenwerkingsverband VO Waterland en begeleiden dagelijks vmbo-leerlingen die er op school niet uitkomen.
In Apeldoorn openden in de zomer van 2022 twee nieuwe scholen hun deuren: UGO (spreek uit: You Go) en UDO (You Do). Samen bieden ze een palet aan leerroutes en keuzes voor leerlingen. UGO-directeur Tijmen Zoet vertelt wat daarbij komt kijken.
Column van Wilma Bredewold over ruimte voor groei in het schoolexamen.
Op het Ichthus College in Veenendaal volgen alle TL-leerlingen in klas 3 en 4 een praktijkgericht programma, dat aansluit bij hun profiel. De school heeft inmiddels vijf jaar ervaring met praktijklessen voor TL-leerlingen. Wat zijn de ervaringen, en wat zijn tips voor andere scholen?