Op deze pagina verzamelen we inspirerende voorbeelden.
Op vmbo-school Het Element in Amersfoort omvatten álle schoolexamens een grote praktische opdracht; niet alleen de praktijkvakken, maar ook de avo-vakken zoals Engels, biologie en wiskunde.
Ik herinner me nog goed dat ik aan het eind van mijn basisschool scholengemeenschap Westhage in Den Haag bezocht, een voorloper van het Maris College.
Sinds enige tijd biedt SPV, naast de trainingen rond beroepsgerichte programma’s, bijscholing aan voor het vormgeven van praktijkgerichte programma’s. Een van de trainingen is ‘Van bedrijf tot opdracht in 1 dag’, verzorgd door Martha Hoebens.
Isoleren met vezelgewassen, schilderen met natuurlijke verf of afwerken met leemstuc: bij het nieuwe beroepsgerichte keuzevak ‘Biobased en natuurinclusief bouwen’ maken leerlingen kennis met het gebruik van natuurlijke materialen in de bouw.
“Formatief Handelen zorgt dat de leerlingen actiever zijn in de les, en dat je als docent meer zicht hebt op waar ze staan in het leerproces. Het lesgeven wordt léuker”, aldus Daphne Verhage, trainer van de bijscholing Formatief Handelen.
Wat begon met aardig wat kunst- en vliegwerk, is doorontwikkeld naar een professionele route in verbinding met het mbo, vertelt Tamara van Raaphorst, coördinator van de leerwerktrajecten (LWT) en docent Nederlands op het CT Stork College in Hengelo.
Column van Jacqueline Kerkhoffs: 25 jaar vmbo: Focus op maatwerk
Column van Maaike Hajer: Elke vakdocent baas over eigen vak-taal
In een nieuwe geïntegreerde leerroute krijgen vmbo-leerlingen de mogelijkheid om gedurende drie jaar vakken uit de profielen PIE (Produceren, Installeren en Energie) en BWI (Bouwen, Wonen en Interieur) te combineren op weg naar een mbo2-diploma Service Medewerker Gebouwen.