Inspirerende voorbeelden voor docenten en leidinggevenden in het vmbo.
Wat begon met aardig wat kunst- en vliegwerk, is doorontwikkeld naar een professionele route in verbinding met het mbo, vertelt Tamara van Raaphorst, coördinator van de leerwerktrajecten (LWT) en docent Nederlands op het CT Stork College in Hengelo.
Zes jaar geleden startte het CT Stork College in Hengelo met leerwerktrajectklassen in de profielen BWI en Z&W: een route voor leerlingen die dreigen vast te lopen en met een aangepast programma in de basisberoepsgerichte leerweg wél een diploma kunnen halen.
“Het is best een gepuzzel om te zorgen dat de lwt-leerlingen geen ‘gatenkaas-rooster’ krijgen”, zegt Tamara. “We willen graag met lwt-klassen werken. Voor de avo-vakken zitten alle BWI- en Z&W-lwt’ers per leerjaar bij elkaar in vaste lokalen. Op een ander moment dan de reguliere leerlingen volgen ze ieder hun profielvakken. Het rooster ziet er inmiddels zo uit, dat ze op maandag, dinsdag en woensdag naar school gaan, en donderdag en vrijdag op stage.”
Download het artikel“Van ouders horen we dat hun kind opbloeit in de praktijk.”
Dit artikel is verschenen in de Krant Nieuw in het vmbo. Hierin staan meerdere artikelen over waarom oud-leerlingen, bedrijven, gemeenten en scholen blij zijn met het vmbo.