Inspirerende voorbeelden voor docenten en leidinggevenden in het vmbo.
‘De school laten zien, informatie geven én de leerlingen iets laten ervaren. Dat zijn de drie pijlers van de voorlichting en die moet je vooraf goed formuleren,’ zegt Pieter Zorgman, afdelingsleider onderbouw vmbo bb/kb/gl op het Schoonhovens College. ‘Informatie geven is het gemakkelijkste onderdeel, maar de manier waarop je dat doet, maakt veel uit. Het gaat om het verhaal van jouw school en om waar je voor staat, dát moet overkomen.’
Het Schoonhovens College organiseert jaarlijks een aantal voorlichtingsavonden, een open dag en voorlichting voor groepen van basisscholen. Normaal was er op de voorlichtingsavonden een rooster met presentaties en een markt in de aula waar ouders vragen konden stellen aan medewerkers. De school heeft twee locaties en ongeveer 1150 leerlingen, waarvan na de brugklas 120 doorgaan naar het vmbo, en biedt vier profielen aan: BWI, PIE, E&O en Z&W.
Waren er het afgelopen jaar ook veranderingen die zo goed bevielen dat we ze willen houden? Die waren er zéker, en het ging veel verder dan het online vergaderen. ROC Mondriaan maakte de balans op onder het motto ‘What’s here to stay’.
Het coronavirus zorgt voor vele veranderingen in de levens van jongeren. Docenten en werkgevers merken dat leerlingen zich anders gedragen. Wat kan een school hieraan doen?
Tijdens de laatste dagen van de zomervakantie organiseerde het team van X11 een festival in Buitengoed de Boomgaard, in Bunnik.