Inspirerende voorbeelden voor docenten en leidinggevenden in het vmbo.
Toen het Guido de Brès een aantal jaar geleden het intersectorale programma heeft ingevoerd, zag Hans Roorda daar een goed moment in om LOB mee te nemen in de nieuwe visie. In het derde leerjaar volgen de leerlingen van deze school het beroepsgerichte vak in periodes van zes weken. In de zevende week loopt de leerling drie dagen mee met een beroepsbeoefenaar. De leerling regelt zelf een plek om mee te lopen, in overleg met de mentor. De school heeft er vanuit de loopbaancompetentie ‘netwerken’ bewust voor gekozen de leerling zelf een plek te laten regelen. Hans Roorda vertelt over het succes hiervan en geeft een aantal tips.
Download het artikel
Iedereen wordt steeds beter in de gesprekken. Het is zo leuk om af en toe even te praten over wat de leerling nou goed kan en wat hij leuk vindt, het geeft energie.
Talenten van leerlingen en de ontwikkeling van leerlingen staan centraal in het VMBO-onderwijs aan SG Newton uit Hoorn. In dit artikel praat Locatiedirecteur Marion Winkelhuis over Talentfactory en LOB.
In dit artikel vertelt Dorien Stals, docent-ontwikkelaar en directieadviseur van het Dendron College in Noord-Limburg, over het grote belang van LOB in het onderwijs. Deze school is al in 2007 begonnen met loopbaanleren.
Het Platform Theoretische Leerweg organiseerde in samenwerking met Stichting Leerplan Ontwikkeling, het Platform Bèta Techniek en de Stichting Platforms VMBO – een drietal bijeenkomsten over LOB en het loopbaandossier in de Theoretische Leerweg. In dit artikel leest u de uitkomsten hiervan.