Inspirerende voorbeelden voor docenten en leidinggevenden in het vmbo.
De docenten Marloes Meeuwissen en Karlijn van Aert vormen samen een sterke tandem op Curio de Rotonde, een bijzondere vmbo-school in Breda. Ze zijn als projectleiders verantwoordelijk voor de doorstroom van vierdejaars vmbo-leerlingen naar het mbo waar ze drie beroepsgerichte keuzevakken volgen. Daartoe werken ze samen met vijf mbo-opleidingen van Curio. Bestuurder Andrea Kaim-Lamers: “Binnen Curio zijn er meerdere doorlopende leerroutes, maar deze vanuit de Rotonde is wel een sterk voorbeeld.”
Dit schooljaar omvat het project, dat een idee is van Marloes en Karlijn, 75 vmbo-leerlingen. Zij noemden het in 2016 een ‘Kansrijk initiatief voor samenwerking vmbo-mbo’. Marloes: “De vernieuwing van het vmbo en de introductie van de beroepsgerichte keuzevakken in de examenprogramma’s vielen zo’n vijf jaar geleden samen met de wens van de Rotonde om het mbo op te zoeken. Daar gaan immers de meesten van onze leerlingen naartoe. Onze gedachte was: we gaan de beroepsgerichte keuzevakken niet zélf geven. Dat kunnen ze op het mbo veel beter, want daar zit veel meer beroepskwaliteit en expertise.”
Download het artikel
Drones gaan een grote rol spelen in de bouw, maar ook in andere vakgebieden. Een nieuw keuzevak leert leerlingen de eerste stappen en de mogelijkheid om een vliegbrevet te halen. Daar moest wel flink wat voor geregeld worden, vertelt initiator François Coppens.
Met ingang van dit schooljaar biedt Tabor College d’Ampte in Hoorn het keuzevak Internationale Handel aan. Het vak is populair onder de 29 vierdejaars vmbo-leerlingen uit de basis- en kaderberoepsgerichte leerweg en mavo.
In Den Haag werken het Corbulo College en ROC Mondriaan aan de integratie van beroepsgerichte vmbo-keuzevakken en mbo-keuzedelen. Hoe pakken ze het precies aan, wat is het voordeel voor de leerlingen en hoe gaat dit project verder nu de scholen weer open zijn?