Inspirerende voorbeelden voor docenten en leidinggevenden in het vmbo.
Het Hogeland College in Uithuizen worstelde met de vraag hoe zij het beste invulling konden geven aan de Daltonprincipes van de school. Daarnaast vormde een gebrek aan motivatie van leerlingen een probleem. Om hier verandering in te brengen werd besloten om te gaan werken volgens de uitgangspunten van Nieuw VMBO. Daltononderwijs en Nieuw VMBO gaan goed samen, mede doordat er bij Nieuw VMBO geen uitspraken worden gedaan over de manier waarop het onderwijs ingevuld hoort te worden in scholen. Met name de beroepsgerichte keuzevakken van Nieuw VMBO vormden een belangrijke bijdrage aan de veranderingen binnen de school.
Dit artikel is één van de zes artikelen in de publicatie ‘Goed gekozen!’ waarin ervaringen van scholen met de invoering van Nieuw VMBO centraal staan.
Download het artikel
Bij elke profielmodule / keuzevak hanteren we als uitgangspunt, dat de leerlingen naar ‘buiten’ gaan of dat ‘buiten’ op school komt. Het gevolg is dat docenten sneller vragen honoreren dan vroeger.
Een artikel uit de publicatie ‘Goed gekozen!’ waarin ervaringen van scholen met de invoering van Nieuw VMBO centraal staan. Het Kennemercollege besloot de vmbo-leerlingen in de bovenbouw volgens de uitgangspunten van het Nieuw VMBO te laten werken, terwijl de onderbouw leerlingen leren volgens het GPL concept.
Een artikel uit de publicatie ‘Goed gekozen!’ waarin ervaringen van scholen met de invoering van Nieuw VMBO centraal staan. Waar bij het Melanchton in Rotterdam de school voorheen van de leerlingen was, is deze nu weer van de docenten.
Een artikel uit de publicatie ‘Goed gekozen!’ waarin ervaringen van scholen met de invoering van Nieuw VMBO centraal staan. De heldere nieuwe onderwijsvisie van Ravelijn luidt als volgt: leer van je docent, van elkaar en van jezelf. Elementen die goed aansluiten bij Nieuw VMBO.