Inspirerende voorbeelden voor docenten en leidinggevenden in het vmbo.
Docenten van het Kennemercollege in Heemskerk moesten voorheen vaak met ”nee” antwoorden op de vraag van leerlingen om extra vakken te volgen op een hoger niveau. Om toch aan deze wens te kunnen voldoen, deed de school inspiratie op in Zweden waar het concept van Gepersonaliseerd Leren (GPL) wordt gehanteerd. Bij dit onderwijstype ontwikkelt elke leerling onder andere zijn eigen leerdoelen die wekelijks met een coach worden besproken. Naast GPL werd het Kennemercollege geïnspireerd door de pilotscholen van Nieuw VMBO. Het Kennemercollege besloot de vmbo-leerlingen in de bovenbouw volgens de uitgangspunten van het Nieuw VMBO te laten werken, terwijl de onderbouw leerlingen leren volgens het GPL concept.
Dit artikel is één van de zes artikelen in de publicatie ‘Goed gekozen!’ waarin ervaringen van scholen met de invoering van Nieuw VMBO centraal staan.
Download het artikel
Toen ambtenaren bij mij terugkwamen, zei de meeste kritische dat ze veel aarzelingen had, maar nu helemaal om was.
Een artikel uit de publicatie ‘Goed gekozen!’ waarin ervaringen van scholen met de invoering van nieuw vmbo centraal staan. De Daltonprincipes van het Hogeland College in Uithuizen gaan goed samen met de visie van Nieuw VMBO.
Een artikel uit de publicatie ‘Goed gekozen!’ waarin ervaringen van scholen met de invoering van Nieuw VMBO centraal staan. Waar bij het Melanchton in Rotterdam de school voorheen van de leerlingen was, is deze nu weer van de docenten.
Een artikel uit de publicatie ‘Goed gekozen!’ waarin ervaringen van scholen met de invoering van Nieuw VMBO centraal staan. De heldere nieuwe onderwijsvisie van Ravelijn luidt als volgt: leer van je docent, van elkaar en van jezelf. Elementen die goed aansluiten bij Nieuw VMBO.