Inspirerende voorbeelden voor docenten en leidinggevenden in het vmbo.
Dit schooljaar startte voor het vmbo van scholengemeenschap Winkler Prins in Veendam de Vernieuwing. Handel & Administratie werd Economie & Ondernemen. “Een goede reden om eens op zoek te gaan naar een manier om écht te gaan ondernemen met onze leerlingen,” vonden docenten Martijn Visscher en Didi Redjosentono. Het resultaat: een pop-up shop in het centrum van Veendam.
Leegstand is een groot probleem in veel Groningse gemeenten. In februari 2017 stonden er in de gemeente Veendam meer dan 50 winkelpanden leeg. Een doorn in het oog van winkeliers, projectontwikkelaars, de gemeente en het winkelend publiek. Maar ook de kans op een uniek project, vonden wij. In samenwerking met Ondernemersvereniging Veendam Centraal ontwikkelden we het onderwijsproject VMBO UP!
Begin mei was de aftrap met de basis- en kaderleerlingen van de derde klas E&O. Bij aanvang van het project waren leerlingen sceptisch. “We kunnen toch geen winkel huren voor een dag?”, “Wat moeten we gaan verkopen dan?” en “Hoe komen we aan het geld?” waren enkele vragen die gesteld werden. Maar eenmaal bezig maakte de terughoudendheid plaats voor enthousiasme.
Er werd gebruik gemaakt van expertise binnen en buiten de school. Zo werden er workshops gegeven door collega’s die normaal gesproken niet voor de klas staan, zoals de controller van Winkler Prins. Ook kwamen externen hun kennis delen, waaronder de bedrijfsleider van een supermarkt. Vervolgens werden de theorie van de workshops, de diverse profieldelen én het keuzedeel Ondernemen in de praktijk gebracht. Leerlingen gingen aan de slag met begrotingen en zetten de administratie op. De concurrentie werd geanalyseerd, de 4P’s werden ingevuld en door middel van een passantenonderzoek werd de ideale locatie voor een pop-up shop bepaald.
Met het oog op onder meer de avondvierdaagse, de zomervakantie en Vaderdag werden door leerlingen betaalbare presentjes bedacht en feestelijk ingepakt. In de laatste week vonden de lessen voornamelijk plaats in het winkelpand zelf. Na een grondige schoonmaakbeurt werden de schappen gevuld, de ruimte aangekleed en werden er een kantoor en een personeelsruimte ingericht.
Op zaterdag 10 juni was de grote opening van de winkel. Onder toeziend oog van een grote groep ouders, docenten en pers werd de openingshandeling verricht door Ferdinand Vinke, de bestuurder van Winkler Prins. Al snel stroomde de winkel vol en gingen de eerste cadeaupakketten over de toonbank. Een deel van de producten werd ook verkocht vanuit een marktkraam, gebouwd door leerlingen van de sector BWI.
Het project heeft veel enthousiaste reacties opgeleverd. Bij het winkelend publiek en de ondernemers, maar ook bij de leerlingen zelf. Dankzij hun inzet zijn niet alleen de gemaakte investeringen terugverdiend, maar bleef er ook een kleine winst over. Al met al voldoende redenen om het project volgend jaar weer te gaan draaien.
Een goede reden om eens op zoek te gaan naar een manier om écht te gaan ondernemen met onze leerlingen.
Een artikel uit de krant “VMBO werkt!”. Het Roemer Visscher College in Den Haag haalt de praktijk binnen de school door met leerwerkbedrijven samen te werken.
In deze krant wordt duidelijk dat onderwijs en bedrijfsleven elkaar nodig hebben, en dat er ongelofelijk veel synergie in de samenwerking tussen deze partijen zit.
Buitenschools leren is voor het Actief College in Oud-Beijerland heel belangrijk. Leerlingen van klas 4 gaan iedere vrijdag de hele dag op stage. Helma Schipper, docente Economie en sectievoorzitter van het profiel Economie & Ondernemen (E&O): “In een winkel of bedrijf ervaren de leerlingen pas echt wat wij als docenten in de lessen met de theorie bedoelen.”