Inspirerende voorbeelden voor docenten en leidinggevenden in het vmbo.
Even was er in Den Haag sprake van dat alle scholen hun voorlichtingsdagen zouden annuleren, maar ‘dat is gelukkig van de baan’, zegt Marco van Wijngaarden, locatiedirecteur van François Vatel (350 leerlingen, profielen: HBR en MVI). Wervingsactiviteiten zijn verplaatst naar ná 1 januari, maar ze gaan in aangepaste vorm, grotendeels wel door.
Op François Vatel was het ‘Open huis’ altijd het hoogtepunt van de voorlichtingsactiviteiten. Twee avonden waarop de school op z’n kop stond. Kookworkshops, demonstraties met drones, spelletjes. Minstens 600 bezoekers per avond (groep 8-leerlingen, ouders maar ook oud-leerlingen) en na afloop eten met het team. Kortom, één groot feest. Maar dan: corona. ‘We hebben overwogen om met tijdslots te gaan werken’, zegt locatiedirecteur Marco van Wijngaarden. ‘Maar onze ervaring is: als mensen eenmaal binnen zijn, duurt het echt even voor ze weer buiten zijn. Dus hebben we, met pijn in het hart, besloten dat het Open huis dit jaar niet doorgaat. Maar daarna zijn
we met het team meteen andere leuke dingen gaan bedenken. De sfeer was: ’Als het zo niet kan, doen we het gewoon anders!’’
Waren er het afgelopen jaar ook veranderingen die zo goed bevielen dat we ze willen houden? Die waren er zéker, en het ging veel verder dan het online vergaderen. ROC Mondriaan maakte de balans op onder het motto ‘What’s here to stay’.
Het coronavirus zorgt voor vele veranderingen in de levens van jongeren. Docenten en werkgevers merken dat leerlingen zich anders gedragen. Wat kan een school hieraan doen?
Tijdens de laatste dagen van de zomervakantie organiseerde het team van X11 een festival in Buitengoed de Boomgaard, in Bunnik.