Op deze pagina verzamelen we inspirerende voorbeelden.
Isoleren met vezelgewassen, schilderen met natuurlijke verf of afwerken met leemstuc: bij het nieuwe beroepsgerichte keuzevak ‘Biobased en natuurinclusief bouwen’ maken leerlingen kennis met het gebruik van natuurlijke materialen in de bouw.
“Formatief Handelen zorgt dat de leerlingen actiever zijn in de les, en dat je als docent meer zicht hebt op waar ze staan in het leerproces. Het lesgeven wordt léuker”, aldus Daphne Verhage, trainer van de bijscholing Formatief Handelen.
Wat begon met aardig wat kunst- en vliegwerk, is doorontwikkeld naar een professionele route in verbinding met het mbo, vertelt Tamara van Raaphorst, coördinator van de leerwerktrajecten (LWT) en docent Nederlands op het CT Stork College in Hengelo.
Column van Jacqueline Kerkhoffs: 25 jaar vmbo: Focus op maatwerk
Column van Maaike Hajer: Elke vakdocent baas over eigen vak-taal
In een nieuwe geïntegreerde leerroute krijgen vmbo-leerlingen de mogelijkheid om gedurende drie jaar vakken uit de profielen PIE (Produceren, Installeren en Energie) en BWI (Bouwen, Wonen en Interieur) te combineren op weg naar een mbo2-diploma Service Medewerker Gebouwen.
Hoe stimuleer je de nieuwsgierigheid van leerlingen, zodat ze intrinsiek gemotiveerd zijn om te leren? Op het Citadel College hebben de onderbouwleerlingen binnen de leerroute ‘Onderweg’ geen vast lesrooster, maar kiezen ze zelf een thema dat ze op hun eigen manier uitdiepen.
In het onderwijs staat het leren van basisvaardigheden centraal. Dat is al zo sinds kinderen onderwijs volgen. Ook op het vmbo is er extra aandacht voor, vooral ook tijdens de andere vakken.
Op het Broeckland College in Breukelen volgen alle leerlingen in de onderbouw het vak Innovatie & Prototyping.