Op deze pagina verzamelen we inspirerende voorbeelden.
In het onderwijs staat het leren van basisvaardigheden centraal. Dat is al zo sinds kinderen onderwijs volgen. Ook op het vmbo is er extra aandacht voor, vooral ook tijdens de andere vakken.
Op het Broeckland College in Breukelen volgen alle leerlingen in de onderbouw het vak Innovatie & Prototyping.
“Ik vond het al super dat ik genomineerd was, maar de prijs winnen kwam helemaal als een verrassing”, zegt Ben Bliek. Pas drie jaar is Ben instructeur PIE (Produceren, Installeren en Energie) bij scholengemeenschap Nehalennia in Middelburg.
Bouwen met natuurlijke materialen en met ruimte voor de natuur, daarover gaat het in het nieuwe keuzevak ‘Biobased en natuurinclusief bouwen’. Je hoeft niet ‘groen’ te zijn om het keuzevak te omarmen, zeggen Cor de Ridder (Platform vmbo BWI) en BWI-docent Henk van Ginkel. “We hebben het vooral over gezónd bouwen.”
Hoe kom je aan praktijkopdrachten waardoor leerlingen écht ervaren hoe het is om tewerken in de retail? Sinds kort kunnen docenten Economie en Ondernemen inspiratieopdoen bij een online opdrachtenbank.
Op NXT Maarsbergen ontwerpen docenten gezamenlijk het nieuwe curriculum voor de bovenbouw van de beroepsgerichte Vakhavo. In álle lessen wordt gestart vanuit een beroepsgerichte situatie, en de leerlingen maken gebruik van de praktijklokalen van het vmbo.
Marc de Vreede is D&P-docent aan het Mariscollege in Den Haag, locatie Bohemen. Sinds dit schooljaar biedt het Mariscollege het pgp D&P aan.
Bruggenbouwers Talitha Zervaas-Meijer en Gerard Luitwieler ontwikkelden de afgelopen jaren in de regio Eemland een programma om de overstap naar de brugklas gemakkelijker te maken.
AI is inmiddels niet meer weg te denken uit het onderwijs. Veel docenten zetten grote taalmodellen zoals ChatGPT inmiddels volop in, anderen zijn de voordelen van deze nieuwe tools nog aan het ontdekken. AI-ondersteuning kan inspiratie en tijdwinst opleveren. Om werkdruk te verminderen en de kwaliteit van het onderwijs te verbeteren.