Op deze pagina verzamelen we inspirerende voorbeelden.
Hoe kun je met examinering het onderwijsleerproces en de inhoud gaan sturen? Die vraag intrigeerde kwartiermaker schoolexaminering Wilma Bredewold zó, dat ze in haar professionele leven verslingerd raakte aan het onderwerp examineren binnen het vmbo.
Cor de Ridder van het Platform vmbo BWI en Albert Rook, adviseur onderwijs van Festool, vertellen waarom de Shaper iedereen voor zich wint – en wat de bijscholing toevoegt aan de lessen houtbewerking. “Leerlingen gaan er meteen mee aan de slag.”
Bram Adriaensen is docent ICT aan het Koning Willem II College, een vo-scholengemeenschap voor mavo, havo en vwo in Tilburg. Hij volgde meerdere bijscholingen, waaronder de startmodule ‘Hoe geef ik vorm aan het praktijkgerichte programma Informatietechnologie?’
Goed nieuws voor alle docenten die werkzaam zijn binnen het vmbo en hun kennis up-to-date willen houden: onlangs werd de financiering voor Bijscholingvmbo.nl met een jaar verlengd.
’t Ravelijn in Steenbergen koos ruim tien jaar geleden voor een radicaal nieuw onderwijsconcept: domeinleren, later aangevuld met Agora-onderwijs. Daarbij heeft de leerling zélf de regie over het leerproces, zijn er geen klassen meer maar een leerplein, en werkt de docent in een team samen met onderwijsassistenten.
Hoe verwerk je duurzaamheid in je lessen op zo’n manier dat het leerlingen aanspreekt? Docente D&P Harmien Daggert koos daarvoor als thema de spijkerbroek, een kledingstuk dat letterlijk dichtbij de leerlingen staat en zich leent voor veel verschillende soorten opdrachten. “Dit onderwerp past echt bij creatieve leerlingen.”
Doorlopende leerlijnen vmbo-mbo Maritiem en Techniek
Op de Maritieme Academie Harlingen stroomt 95% van de vmbo-leerlingen door naar een maritieme mbo-opleiding op het ROC Nova College, in hetzelfde gebouw. Teamleider Anna Dantuma: “Die doorlopende leerlijn is voor onze leerlingen echt een voordeel. Dit zijn kinderen die bewust voor deze opleiding kiezen. Als ze klaar zijn, stappen ze zo snel mogelijk aan boord!”
Hoe ontwerp je realistische opdrachten waarbij leerlingen écht met mensen werken? Hoe hou je het onderwijs actueel? En hoe laat je leerlingen kennismaken met de volle breedte van het werkveld Zorg en Welzijn? Het zijn een paar van de onderwerpen die aan bod komen tijdens de bijscholingen Z&W. Kwartiermaker Wilma Roijackers: “Het zijn leuke en vooral inspirerende dagen!”
Op het gebied van Horeca, Bakkerij en Recreatie gaan de ontwikkelingen razendsnel en is het dus belangrijk om door middel van bijscholingen je vakkennis bij te houden, vindt Sjaak Waasdorp, secretaris van het Platform HBR en docent op de Haagse Vatelschool.