Op deze pagina verzamelen we inspirerende voorbeelden.
Een mening vormen, aan kunnen geven waaróm je iets vindt, van gedachten wisselen en naar elkaar luisteren, dat zijn allemaal vaardigheden die je leert bij het vak filosofie. Eva-Anne Le Coultre onderzocht hoe filosofielessen op het vmbo eruit kunnen zien en pleit voor landelijke invoering ervan.
In het Green Mobile Education Center (GMEC) van Zone.college maken leerlingen kennis met de praktijk én met technologische vernieuwingen in de groensector.
De afgelopen jaren nam het aantal e-bikes spectaculair toe. Zelfs vo-leerlingen komen al op een e-bike naar school. Dat biedt kansen om de M&T-lessen nog aantrekkelijker te maken, ziet Anton van Zee.
Slimme meters, ‘meekijkbrillen’, zorgrobots: er is steeds meer technologie in de zorg. Hoe bereid je leerlingen daarop voor?
Gepersonaliseerd onderwijs in je eigen tempo en op je eigen niveau, met je coach eigen leerdoelen opstellen en je leerroute uitstippelen: de verschillende onderdelen van het in Zweden ontwikkelde onderwijsconcept ‘Kunskapsskolan’ (‘school van kennis’) horen bij elkaar.
‘It takes a village to raise a child’ is een van de eerste zinnen in het vervolgadvies van SPV aan het ministerie van OCW over de actualisering van de beroepsgerichte programma’s in het vmbo. Met die zin bedoelen we dat onderwijs niet alleen op school plaatsvindt, maar ‘overal’.
Technisch trainer Nico Kraak verzorgt voor Bijscholingvmbo.nl de trainingen over elektrische voertuigen (EV’s). “Leraren leiden de toekomst op”, zegt hij.
Rianne Doeschot is directeur van netwerkorganisatie IKT (Inspirerend. Krachtig. Twents.), waaraan zo’n vijfhonderd organisaties in de regio Twente deelnemen. Dit zijn haar drie tips voor scholen die de samenwerking met bedrijven een boost willen geven.
Jarenlang stond hij als schoolleider aan het roer van de organisatie, maar nu staat docent geschiedenis Peter Paul Truijen weer zelf voor de klas: “Elke dag is een feestje!”