Op deze pagina verzamelen we inspirerende voorbeelden.
Jij was mijn mentor in het derde en vierde leerjaar vmbo tl op De Werkplaats in Bilthoven.
Het Zeeuwse project ‘Hybride Opleider’ is bedoeld voor praktijkmensen met interesse in het onderwijs. Ze kunnen een jaar lang kennismaken met de praktijk in de school, en krijgen na afloop een pedagogisch-didactisch certificaat.
Jeroen Donders, voorzitter van de centrale directie van de scholengroep Het Hooghuis in Oss, is een warm pleitbezorger van het combineren van theorie en praktijk.
Een laagdrempelige uitnodiging en een brede blik op het inzetten van hybride professionals leiden tot méér en betere matches, aldus Twan van den Hazelkamp, locatiedirecteur van vmbo Het Rijks in Nijmegen en projectleider Hybride Techniekprofessionals.
Naar het voorbeeld van Sterk Techniekonderwijs hebben scholen en zorgorganisaties in de regio Land van Cuijk en Maasduinen het project Sterk Zorgen Welzijnsonderwijs (SZWO) opgezet.
VMBO Maastricht biedt sinds dit schooljaar het beroepsgerichte keuzevak fietstechniek aan. Bij het Vista college bestaat sinds vorig jaar de mbo-opleiding Fietstechnicus niveau 2.
‘Een bedrijfsbezoek organiseren’ klinkt eenvoudig, maar hoe zorg je dat leerlingen na afloop echt enthousiast zijn over wat ze hebben gezien en meegemaakt? Linda Melis is bedrijvencoördinator Sterk Techniekonderwijs Noord-Midden-Limburg, subregio Venlo. Ze sprak met bedrijven en leerlingen en maakte een handleiding in vier stappen.
De succesvolle samenwerking tussen CSG Reggesteyn, ROC van Twente en ondernemers in Rijssen zorgt al enkele jaren voor allerlei middelen om buitenschools leren te bevorderen.
Samenwerking kan mooie dingen opleveren. Philips en Douwe Egberts introduceerden samen de Senseo, en Albert Heijn, Bol.com en Budbee maken het mogelijk om pakketjes op te halen bij je supermarkt.