Op deze pagina verzamelen we inspirerende voorbeelden.
Het schoolexamenbeleid gaat over veel meer dan het bedenken van toetsvragen. Het gaat over de kwaliteit van het onderwijs en de visie van de betreffende school op schoolexamineren.
SketchUp is een programma waarmee je alle kanten op kunt en dat voor leerlingen gemakkelijker te begrijpen is dan AutoCAD, waar we vroeger mee werkten. Onze leerlingen doen in klas drie al examen BWI, dan moeten ze een SketchUp-tekening maken.
Matthijs Kraan van Freyr Architecten/ SketchUp Studio geeft de bijscholingen rond het 3D-tekenprogramma SketchUp, die óók geschikt zijn voor docenten die al met het programma werken. “Ik hoor veel ‘Oh ja’s’ en ‘Kan het ook zó?’” “3D-tekenen is een vaardigheid waar je de rest van je leven plezier van hebt.”
Hoe kun je met examinering het onderwijsleerproces en de inhoud gaan sturen? Die vraag intrigeerde kwartiermaker schoolexaminering Wilma Bredewold zó, dat ze in haar professionele leven verslingerd raakte aan het onderwerp examineren binnen het vmbo.
Cor de Ridder van het Platform vmbo BWI en Albert Rook, adviseur onderwijs van Festool, vertellen waarom de Shaper iedereen voor zich wint – en wat de bijscholing toevoegt aan de lessen houtbewerking. “Leerlingen gaan er meteen mee aan de slag.”
Bram Adriaensen is docent ICT aan het Koning Willem II College, een vo-scholengemeenschap voor mavo, havo en vwo in Tilburg. Hij volgde meerdere bijscholingen, waaronder de startmodule ‘Hoe geef ik vorm aan het praktijkgerichte programma Informatietechnologie?’
Goed nieuws voor alle docenten die werkzaam zijn binnen het vmbo en hun kennis up-to-date willen houden: onlangs werd de financiering voor Bijscholingvmbo.nl met een jaar verlengd.
’t Ravelijn in Steenbergen koos ruim tien jaar geleden voor een radicaal nieuw onderwijsconcept: domeinleren, later aangevuld met Agora-onderwijs. Daarbij heeft de leerling zélf de regie over het leerproces, zijn er geen klassen meer maar een leerplein, en werkt de docent in een team samen met onderwijsassistenten.
Hoe verwerk je duurzaamheid in je lessen op zo’n manier dat het leerlingen aanspreekt? Docente D&P Harmien Daggert koos daarvoor als thema de spijkerbroek, een kledingstuk dat letterlijk dichtbij de leerlingen staat en zich leent voor veel verschillende soorten opdrachten. “Dit onderwerp past echt bij creatieve leerlingen.”