Op deze pagina verzamelen we inspirerende voorbeelden.
Ken je de nieuwe profielen in het vmbo? Weet je welke mogelijkheden vmbo-leerlingen hebben na het behalen van hun diploma? Hoor je wel eens van ouders of ze tevreden zijn over de vervolgopleiding die hun kinderen volgen? En weet je hoe de overstap van basisonderwijs naar onderbouw VO kan worden versoepeld?
2College Durendael heeft gekozen voor het nieuwe profiel Zorg & Welzijn. Elly Vriens, docent aan 2College Durendael en tevens pilotleider, vertelt in dit artikel over haar ervaringen met deze pilot.
Per 1 augustus 2016 gaat het Vakcollege Tilburg van start met de invoering van het vernieuwde beroepsgericht examenprogramma. In dit artikel licht Babeth Trimbos dit verder toe.
Talenten van leerlingen en de ontwikkeling van leerlingen staan centraal in het VMBO-onderwijs aan SG Newton uit Hoorn. In dit artikel praat Locatiedirecteur Marion Winkelhuis over Talentfactory en LOB.
Hans Roorda, decaan en docent van GSG Guido de Brès, vertelt in dit artikel over het vernieuwde LOB op deze school en over het succes hiervan. Bovendien geeft hij een aantal tips.
In dit artikel vertelt Dorien Stals, docent-ontwikkelaar en directieadviseur van het Dendron College in Noord-Limburg, over het grote belang van LOB in het onderwijs. Deze school is al in 2007 begonnen met loopbaanleren.
Een baanbrekend LOB-project in Rotterdam Zuid moet leerlingen in dit stadsdeel helpen aan een kansrijke toekomst. In dit artikel licht Frank Schutte, projectleider van NPRZ, het LOB-project toe.
In dit artikel gaat Patricia Themps van het Maris College Bohemen in Den Haag in gesprek over – onder meer – de integratie van de profielmodulen bij Zorg & Welzijn op deze school.
Dit artikel gaat over het Beroepscollege Herle en Holz, dat naast de nieuwe profielen werkt aan een onderwijsconcept waarbij de docenten niet meer ‘oberen’, maar leerlingen stimuleren om zelf oplossingen te bedenken.