Wat begon met aardig wat kunst- en vliegwerk, is doorontwikkeld naar een professionele route in verbinding met het mbo, vertelt Tamara van Raaphorst, coördinator van de leerwerktrajecten (LWT) en docent Nederlands op het CT Stork College in Hengelo.
Column van Jacqueline Kerkhoffs: 25 jaar vmbo: Focus op maatwerk
Column van Maaike Hajer: Elke vakdocent baas over eigen vak-taal
In een nieuwe geïntegreerde leerroute krijgen vmbo-leerlingen de mogelijkheid om gedurende drie jaar vakken uit de profielen PIE (Produceren, Installeren en Energie) en BWI (Bouwen, Wonen en Interieur) te combineren op weg naar een mbo2-diploma Service Medewerker Gebouwen.
Hoe stimuleer je de nieuwsgierigheid van leerlingen, zodat ze intrinsiek gemotiveerd zijn om te leren? Op het Citadel College hebben de onderbouwleerlingen binnen de leerroute ‘Onderweg’ geen vast lesrooster, maar kiezen ze zelf een thema dat ze op hun eigen manier uitdiepen.
In het onderwijs staat het leren van basisvaardigheden centraal. Dat is al zo sinds kinderen onderwijs volgen. Ook op het vmbo is er extra aandacht voor, vooral ook tijdens de andere vakken.
Op het Broeckland College in Breukelen volgen alle leerlingen in de onderbouw het vak Innovatie & Prototyping.
“Ik vond het al super dat ik genomineerd was, maar de prijs winnen kwam helemaal als een verrassing”, zegt Ben Bliek. Pas drie jaar is Ben instructeur PIE (Produceren, Installeren en Energie) bij scholengemeenschap Nehalennia in Middelburg.
Hoe kom je aan praktijkopdrachten waardoor leerlingen écht ervaren hoe het is om tewerken in de retail? Sinds kort kunnen docenten Economie en Ondernemen inspiratieopdoen bij een online opdrachtenbank.
Op NXT Maarsbergen ontwerpen docenten gezamenlijk het nieuwe curriculum voor de bovenbouw van de beroepsgerichte Vakhavo. In álle lessen wordt gestart vanuit een beroepsgerichte situatie, en de leerlingen maken gebruik van de praktijklokalen van het vmbo.