Als decaan, studieadviseur of andere professional in het vo kan het de moeite waard zijn leerlingen te wijzen op de bbl. Een bbl-opleiding in het mbo combineert leren en werken, met nadruk op leren in de praktijk.
Op 10 en 11 maart 2025 organiseert SPV in samenwerking met CvTE en Cito het tiende VMBO Examenfestival.
Het College voor Toetsen en Examens (CvTE) raadpleegt het onderwijsveld over de conceptsyllabi voor de beroepsgerichte profielvakken zorg en welzijn (Z&W), groen, dienstverlening en producten (D&P) en horeca, bakkerij en recreatie (HBR).
Aan het eind van het jaar komt er een eind aan het jubileum van SPV. In 2024 vierden we dat SPV 20 jaar bestaat en 20 jaar staat voor actueel beroepsgericht onderwijs, als onderdeel van het voortgezet onderwijs.
In een reeks artikelen interviewen we personen met een rol van betekenis in de historie van SPV. Als tiende in de rij is Jacqueline Kerkhoffs aan de beurt.
In 1999 werd het vmbo ingevoerd. Dat vieren we in het schooljaar 2024-2025. Op de website vmbo25jaar.nl komen tal van mensen aan het woord die in het vmbo zijn gestart, hebben gewerkt of nu nog werkzaam zijn.
Het lijkt alweer lang geleden dat de profielen in het vmbo werden ingevoerd. Toch is dat minder dan tien jaar en ondertussen maken plannen voor de verdere doorontwikkeling van het beroepsgerichte vmbo. Een consortium van onderzoekers heeft in de periode 2016 – 2023 monitor- en evaluatieonderzoek uitgevoerd naar de effecten van de invoering van nieuw vmbo.
Guruz is een non-profit stichting met als doel het kennisgat tussen (v)mbo-onderwijs en arbeidsmarkt te verkleinen. Hoe ze dat doen? Door briljante online gastcolleges te maken bij de mooiste werkgevers van Nederland.
In een eerdere studie is de bruikbaarheid van een bewezen effectieve leesdidactiek in het vmbo onderzocht (Evers-Vermeul e.a., 2018), waarbij een overgang centraal stond van docent-gereguleerd werken (expliciete instructie, docent-modeling) naar leerling-gereguleerd werken (samenwerken, zelfstandig werken).
Op verzoek van VNO-NCW MKB-Nederland heeft ResearchNed een onderzoek uitgevoerd naar de bijdragen, uitgedrukt in euro’s, die bedrijven en organisaties in Nederland leveren aan de opleiding van leerlingen en studenten in het beroepsonderwijs (vmbo, mbo, hbo).