Op verzoek van OCW heeft de Stichting Platforms vmbo zich de afgelopen tijd gebogen over de vraag hoe de beroepsgerichte programma’s in het vmbo er in de toekomst uit moeten zien.
De krant ‘Volle kracht vooruit!’ gaat in op de vraag hoe vmbo-scholen NPO-gelden inzetten, wat gevolgen zijn van corona en hoe scholen hiermee omgaan.
Hoe betrek je vmbo-leerlingen bij de ontwikkelingen in het onderwijs? Het is dit jaar een van de aandachtspunten van het Landelijk Actie Komitee Scholieren (LAKS).
De onderwijscijfers van 2021-2022 zijn verschenen. Tot onze grote verrassing laten deze cijfers een lichte groei zien in het aantal leerlingen dat instroomt in de derde klas van een van de beroepsgerichte leerwegen in het vmbo.
Uit onderzoek blijkt dat het belangrijk is met welke woorden en vanuit welke invalshoeken geprobeerd wordt jongeren te interesseren voor een opleiding. Formuleer positief, wees concreet, luister goed naar de ander en pas op voor valkuilen zijn kort samengevat framing-vuistregels van taalstrateeg Jolijn Mes.
In deze brochure leest u wat moet en wat mag als het gaat om leer-werktrajecten.
Met medewerking van het ministerie van OCW is er voor voor vmbo-scholen en -leerlingen een aantrekkelijk en uitdagend motivatieprogramma vakmanschap gemaakt. Docenten kunnen dit schooljaar gebruikmaken van extra aanvullende activiteiten en materialen voor hun lessen.
KB-leerlingen die in leerjaar 3 het profielvak afsluiten mogen dat cijfer laten staan, ook als ze uiteindelijk examen doen op BB-niveau.
We denken wel te weten wat de onderzoeksvaardigheden zijn die mbo-studenten moeten hebben. Maar klopt dat ook echt?
De LAKS-monitor is hét tevredenheidsonderzoek voor en door VO-scholieren. In dit tweejaarlijkse onderzoek zijn de verplichte sociale veiligheidsvragen opgenomen en de enquête die de input levert voor Scholen op de kaart wordt in de monitor afgenomen.