Inspirerende voorbeelden voor docenten en leidinggevenden in het vmbo.
Een baanbrekend LOB-project in Rotterdam Zuid moet leerlingen in dit stadsdeel, dat ongeveer de grootte heeft van de stad Eindhoven, helpen aan een kansrijke toekomst. Meer dan 90 Rotterdamse basis- en middelbare scholen, plus de mbo’s en hbo’s, hebben zich gecommitteerd aan het Nationaal Programma Rotterdam Zuid (NPRZ) dat dit jaar is vastgesteld. Gaan voor een baan; kiezen voor vakmanschap in de zorg en de techniek, is het motto. LOB is daarbij één van de middelen om jongeren in Rotterdam Zuid naar werk te leiden in de haven, techniek en zorg. Frank Schutte, projectleider van NPRZ, licht het LOB-project toe.
Download het artikelTegen geïnteresseerde scholen in onze aanpak zou ik willen zeggen: begin met het aanwakkeren van passie en energie in het schoolteam en breng daarna structuur aan, maak een gezamenlijk plan.
Hans Roorda, decaan en docent van GSG Guido de Brès, vertelt in dit artikel over het vernieuwde LOB op deze school en over het succes hiervan. Bovendien geeft hij een aantal tips.
Het Platform Theoretische Leerweg organiseerde in samenwerking met Stichting Leerplan Ontwikkeling, het Platform Bèta Techniek en de Stichting Platforms VMBO – een drietal bijeenkomsten over LOB en het loopbaandossier in de Theoretische Leerweg. In dit artikel leest u de uitkomsten hiervan.
In dit artikel vertelt Dorien Stals, docent-ontwikkelaar en directieadviseur van het Dendron College in Noord-Limburg, over het grote belang van LOB in het onderwijs. Deze school is al in 2007 begonnen met loopbaanleren.