Inspirerende voorbeelden voor docenten en leidinggevenden in het vmbo.
Over het grote belang van LOB in het onderwijs kan Dorien Stals, docent-ontwikkelaar en directieadviseur van het Dendron College in Noord-Limburg, uren praten. Het Dendron College is al in 2007 begonnen met loopbaanleren. Volgens Dorien hoef je als school niet te beginnen aan loopbaanleren als je niet aan twee belangrijke voorwaarden voldoet: “Een school dient te bouwen aan een gigantisch netwerk in de regio waar leerlingen naartoe kunnen voor beroepscontacten en excursies en ook om beroepsmensen uit te kunnen nodigen voor het geven van gastlessen. Daarnaast dien je als school flexibel te zijn. Wij passen ons aan onze omgeving aan en laten leerlingen bijvoorbeeld op stage gaan wanneer het een bedrijf schikt en niet andersom.”
Download het artikelWij passen ons aan onze omgeving aan en laten leerlingen bijvoorbeeld op stage gaan wanneer het een bedrijf schikt en niet andersom.
Hans Roorda, decaan en docent van GSG Guido de Brès, vertelt in dit artikel over het vernieuwde LOB op deze school en over het succes hiervan. Bovendien geeft hij een aantal tips.
Het Platform Theoretische Leerweg organiseerde in samenwerking met Stichting Leerplan Ontwikkeling, het Platform Bèta Techniek en de Stichting Platforms VMBO – een drietal bijeenkomsten over LOB en het loopbaandossier in de Theoretische Leerweg. In dit artikel leest u de uitkomsten hiervan.
Een baanbrekend LOB-project in Rotterdam Zuid moet leerlingen in dit stadsdeel helpen aan een kansrijke toekomst. In dit artikel licht Frank Schutte, projectleider van NPRZ, het LOB-project toe.