Bram Adriaensen is docent ICT aan het Koning Willem II College, een vo-scholengemeenschap voor mavo, havo en vwo in Tilburg. Hij volgde meerdere bijscholingen, waaronder de startmodule ‘Hoe geef ik vorm aan het praktijkgerichte programma Informatietechnologie?’
Goed nieuws voor alle docenten die werkzaam zijn binnen het vmbo en hun kennis up-to-date willen houden: onlangs werd de financiering voor Bijscholingvmbo.nl met een jaar verlengd.
’t Ravelijn in Steenbergen koos ruim tien jaar geleden voor een radicaal nieuw onderwijsconcept: domeinleren, later aangevuld met Agora-onderwijs. Daarbij heeft de leerling zélf de regie over het leerproces, zijn er geen klassen meer maar een leerplein, en werkt de docent in een team samen met onderwijsassistenten.
Doorlopende leerlijnen vmbo-mbo Maritiem en Techniek
Op de Maritieme Academie Harlingen stroomt 95% van de vmbo-leerlingen door naar een maritieme mbo-opleiding op het ROC Nova College, in hetzelfde gebouw. Teamleider Anna Dantuma: “Die doorlopende leerlijn is voor onze leerlingen echt een voordeel. Dit zijn kinderen die bewust voor deze opleiding kiezen. Als ze klaar zijn, stappen ze zo snel mogelijk aan boord!”
Hoe ontwerp je realistische opdrachten waarbij leerlingen écht met mensen werken? Hoe hou je het onderwijs actueel? En hoe laat je leerlingen kennismaken met de volle breedte van het werkveld Zorg en Welzijn? Het zijn een paar van de onderwerpen die aan bod komen tijdens de bijscholingen Z&W. Kwartiermaker Wilma Roijackers: “Het zijn leuke en vooral inspirerende dagen!”
Edith Diepeveen is kwartiermaker voor de bijscholingen voor het profiel Groen. Onder de noemer ‘Sterk groen Techniekonderwijs’ is er in het trainingsprogramma veel aandacht voor de nieuwste technologieën, zoals vliegen met drones en pixelfarming.
Wat hebben onze leerlingen nodig om tot leren te komen? Dat is de vraag waar het op Open Schoolgemeenschap Bijlmer vooral om draait.
Hoe kunnen we het imago van het vmbo, of van het héle beroepsonderwijs, verbeteren? Over die vraag wordt al jaren gesproken en het ene na het andere alternatief in naamgeving komt voorbij.
Machiel Keekstra is kwartiermaker voor het praktijkgerichte programma Informatietechnologie. Hij stelt het scholingsaanbod samen en is trainer van de startmodule ‘Hoe geef ik vorm aan het praktijkgerichte programma Informatietechnologie?’
Toen directeur Arjen Mintjes van de Maritieme Academie Harlingen hoorde van de oorlog in Oekraïne, aarzelde hij geen moment. In overleg met de leerlingen en ouders besloten ze bedden vrij te maken voor vluchtelingen.