Op KiesMBO.nl kunnen leerlingen nu naast hun interesses en competenties ook arbeidsmarktinformatie meenemen in hun oriëntatie naar vervolgonderwijs.
De afgelopen weken liep ik tegen een aantal vooroordelen / misverstanden aan over het vmbo die niet helpen bij het over het voetlicht brengen van een goed beeld van het vmbo. Als directeur van de Stichting Platforms vmbo (SPV), maar vooral als oud-vmbo-leerling wil ik graag een paar van die vooroordelen / misverstanden uit de weg ruimen.
Een mooi moment om met beide voorzitters de balans op te maken en ook vooruit te kijken. Welke successen mogen gevierd worden, en wat zijn de belangrijkste dossiers voor de komende tijd?
SPV heeft een advies uitgebracht aan de minister van OCW over de toekomst van de beroepsgerichte programma’s.
Tien jaar geleden was SPV een van de initiatiefnemers voor de bijzondere leerstoel ‘Leeromgeving en -loopbanen’. In 2012 werd Marinka Kuijpers aangesteld als bijzonder hoogleraar voor deze leerstoel, die onderdeel is van de Open Universiteit.
De Rijksoverheid heeft een pagina ontwikkeld met veelgestelde vragen over onderwijs voor vluchtelingen uit Oekraïne, informatie voor scholen en informatie over Oekraïense leraren.
Uit onderzoek blijkt dat het belangrijk is met welke woorden en vanuit welke invalshoeken geprobeerd wordt jongeren te interesseren voor een opleiding. Formuleer positief, wees concreet, luister goed naar de ander en pas op voor valkuilen zijn kort samengevat framing-vuistregels van taalstrateeg Jolijn Mes.
In deze brochure leest u wat moet en wat mag als het gaat om leer-werktrajecten.
KB-leerlingen die in leerjaar 3 het profielvak afsluiten mogen dat cijfer laten staan, ook als ze uiteindelijk examen doen op BB-niveau.
We denken wel te weten wat de onderzoeksvaardigheden zijn die mbo-studenten moeten hebben. Maar klopt dat ook echt?