Leerwegen vmbo

Vier leerwegen

Het vmbo kent vier leerwegen, de basisberoepsgerichte leerweg, de kaderberoepsgerichte leerweg, de gemengde leerweg en de theoretische leerweg.

De leerwegen onderscheiden zich door de tijd die besteed wordt aan de avo-vakken en het beroepsgerichte programma. De leerwegen omvatten leerjaar 3 en 4 van het vmbo. Leerjaar 1 en 2 van het voortgezet onderwijs heet officieel geen vmbo, maar onderbouw.In alle leerwegen is loopbaanoriëntatie en begeleiding (LOB) een verplicht onderdeel.

Leerlingen in alle leerwegen doen examen in Nederlands en Engels. En in lichamelijke oefening, een kunstvak en maatschappijleer. De laatste drie vakken worden afgesloten met een schoolexamen. De vijf vakken samen vormen het gemeenschappelijk deel van het vmbo.

De basisberoepsgerichte leerweg vmbo

Leerlingen volgen gemiddeld 12 tot 15 uur per week een beroepsgericht programma en doen examen in 4 avo-vakken. Een diploma basisberoepsgerichte leerweg geeft toegang tot een mbo niveau 2 opleiding.

De kaderberoepsgerichte leerweg vmbo

Leerlingen volgen gemiddeld 12 uur per week een beroepsgericht programma en doen examen in 4 avo-vakken. Een diploma kaderberoepsgerichte leerweg geeft toegang tot een mbo-opleiding niveau 3 en 4.

De gemengde leerweg vmbo (tot augustus 2024)

Leerlingen volgen gemiddeld 4 tot 6 uur per week een beroepsgericht programma en doen examen in 5 avo-vakken. Een diploma gemengde leerweg geeft toegang tot een mbo-opleiding niveau 3 en 4 en de havo.

De theoretische leerweg vmbo (tot augustus 2024)

Leerlingen doen examen in 6 avo-vakken, zij doen geen examen in een beroepsgericht programma. Het diploma van de theoretische leerweg geeft toegang tot mbo-opleidingen op niveau 3 en 4 en de havo.

Nieuwe leerweg (vanaf augustus 2024)

Vanaf augustus 2024 vormen de gemengde en de theoretische leerweg samen één nieuwe leerweg. In deze leerweg volgen alle leerlingen een praktijkgericht programma. Met het diploma van de nieuwe leerweg kan een leerling doorstromen naar een opleiding op niveau 4 van het mbo en de havo.

Meer informatie over de nieuwe leerweg

Nieuws over vmbo

Het laatste nieuws over ontwikkelingen binnen het thema vmbo. Interessant voor docenten en leidinggevenden in het vmbo. 

Meer actualiteit
26 augustus - 2021
Bestel de krant: Sterk Beroepsonderwijs: het vervolg
29 maart - 2021
Reactie SPV op Nationaal Onderwijs Programma
29 maart - 2021
Krant 2021 ‘Coronaproof’

Inspiratie over vmbo

VMBO
11 mei - 2021

Leraar van het jaar Lucelle Deneer start LinkedIn campagne #ookikhebmijnvmbodiploma

Met de LinkedIn-campagne #ookikhebmijnvmbodiploma richt Leraar van het Jaar Lucelle Deneer-Comvalius zich niet alleen tot vmbo-leerlingen, maar ook tot docenten, ouders en rolmodellen. Doel: laten zien dat een vmbo-diploma iets is om heel trots op te zijn. ’Je kunt er zoveel mee bereiken!’

Meer lezen
VMBO
08 maart - 2021

Drie dagen hard werken en weinig slaap

Het Nova College in Haarlem en omgeving heeft de afgelopen jaren een traditie opgebouwd in het organiseren van makathons, zoals de makathon Smart Solutions voor Zorg & Welzijn. Jimmy Hoppenbrouwer, vierdejaars van de mbo-opleiding Smart ICT Engineer, vertelt wat een makathon eigenlijk is, met wat voor soort casussen er gewerkt wordt en wat zijn ervaringen zijn.

Meer lezen
Go VMBO
12 oktober - 2020

De Go VMBO game is gemakkelijk in te zetten

Sander Laurens, leerkracht van combinatiegroep 7 en 8 op basisschool De Sprong in Lunteren gebruikt is enthousiast over de game.

Meer lezen

Veelgestelde vragen over vmbo

Moeten alle eindtermen uit een beroepsgericht keuzevak of profielmodule getoetst worden in het schoolexamen?

Nee, niet alle eindtermen hoeven getoetst te worden. Er moet sprake zijn van een “dekkende toetsing” waarbij het gaat om de essentie van het examenprogramma. U maakt zelf een relevante, representatieve keuze hoe en welke eindtermen getoetst gaan worden.

  • Een relevante keuze betekent dat u toetst wat belangrijk is voor het beroepsgerichte keuzevak/ profielmodule;
  • Een representatieve keuze betekent dat u de juiste indicatie geeft aan de inhoud, het niveau en de complexiteit van het beroepsgerichte keuzevak/ profielmodule.
Waar vind ik de LOB-handreikingen?

De handreiking LOB staat op de website onder de tab LOB. Daar vindt u een algemene handreiking en een handreiking speciaal voor de theoretische leerweg. Daarnaast vindt u onder deze tab voorbeelden van de wijze waarop scholen vorm geven aan LOB.

Wat te doen als een leerling een half jaar over heeft?

Als een leerling tijd over heeft kan hij extra beroepsgerichte keuzevakken volgen of al in het vmbo starten met zijn mbo-opleiding. In het laatste geval moeten vmbo en mbo daar afspraken over maken. Als een leerling extra keuzevakken volgt dan kunnen die meetellen bij het cijfer voor de keuzevakken zoals dat op zijn eindlijst komt te staan. De afgesloten keuzevakken mogen allemaal op de eindlijst vermeld worden.

Wie bepaalt of een leerling een profieloverstijgende keuze mag maken?

Dat bepaalt de school. De school bepaalt namelijk uit welke beroepsgerichte keuzevakken een leerling een keuze kan maken.

Hoe moeten we omgaan met fluctuatie in keuzegedrag van leerlingen?

Het LOB-traject moet leerlingen begeleiden bij het maken van keuzes. Fluctuatie in keuzes kan, voor zover de school dat toelaat. Door breed te oriënteren kunnen leerlingen kennis maken met verschillende beroepenvelden, voor ze een keuze maken voor een vervolgopleiding.

Schrijf u in voor de nieuwsbrief van SPV

Blijf net als duizenden docenten en leidinggevenden in het vmbo op de hoogte van het laatste nieuws. Schrijf u in en ontvang onze maandelijkse nieuwsbrief in uw mailbox.

VMBO ONDERWIJS OP MAAT