Vier leerwegen

Het vmbo kent vier leerwegen, de basisberoepsgerichte leerweg, de kaderberoepsgerichte leerweg, de gemengde leerweg en de theoretische leerweg.

De leerwegen onderscheiden zich door de tijd die besteed wordt aan de avo-vakken en het beroepsgerichte programma. De leerwegen omvatten leerjaar 3 en 4 van het vmbo. Leerjaar 1 en 2 van het voortgezet onderwijs heet officieel geen vmbo, maar onderbouw.In alle leerwegen is loopbaanoriëntatie en begeleiding (LOB) een verplicht onderdeel.

Leerlingen in alle leerwegen doen examen in Nederlands en Engels. En in lichamelijke oefening, een kunstvak en maatschappijleer. De laatste drie vakken worden afgesloten met een schoolexamen. De vijf vakken samen vormen het gemeenschappelijk deel van het vmbo.

De basisberoepsgerichte leerweg vmbo

Leerlingen volgen gemiddeld 12 tot 15 uur per week een beroepsgericht programma en doen examen in 4 avo-vakken. Een diploma basisberoepsgerichte leerweg geeft toegang tot een mbo niveau 2 opleiding.

De kaderberoepsgerichte leerweg vmbo

Leerlingen volgen gemiddeld 12 uur per week een beroepsgericht programma en doen examen in 4 avo-vakken. Een diploma kaderberoepsgerichte leerweg geeft toegang tot een mbo-opleiding niveau 3 en 4.

De gemengde leerweg vmbo

Leerlingen volgen gemiddeld 4 tot 6 uur per week een beroepsgericht programma en doen examen in 5 avo-vakken. Een diploma gemengde leerweg geeft toegang tot een mbo-opleiding niveau 3 en 4 en de havo.

De theoretische leerweg vmbo

Leerlingen doen examen in 6 avo-vakken, zij doen geen examen in een beroepsgericht programma. Het diploma van de theoretische leerweg geeft toegang tot mbo-opleidingen op niveau 3 en 4 en de havo.

Nieuws over vmbo

Het laatste nieuws over ontwikkelingen binnen het thema vmbo. Interessant voor docenten en leidinggevenden in het vmbo. 

Meer actualiteit
04 juni - 2025
Gezocht: leraren v(s)o voor eenmalige focusgroep conceptkerndoelen mens en maatschappij, mens en natuur en moderne vreemde talen
25 mei - 2025
Stop met bezuinigingen op kinderen die het onderwijs het hardst nodig hebben!
25 mei - 2025
Zeg nee tegen de voorgenomen bezuinigingen

Inspiratie over vmbo

Blij met het vmbo
04 juni - 2025

Vmbo en havo versterken elkaar op het Vakcollege

Op NXT Maarsbergen ontwerpen docenten gezamenlijk het nieuwe curriculum voor de bovenbouw van de beroepsgerichte Vakhavo. In álle lessen wordt gestart vanuit een beroepsgerichte situatie, en de leerlingen maken gebruik van de praktijklokalen van het vmbo.

Meer lezen
Bijscholing pgp
01 juni - 2025

In gesprek met D&P-docent Marc de Vreede

Marc de Vreede is D&P-docent aan het Mariscollege in Den Haag, locatie Bohemen. Sinds dit schooljaar biedt het Mariscollege het pgp D&P aan.

Meer lezen
Vmbo
26 mei - 2025

De Pr8klas als inspiratie voor een brug tussen po en vo

Bruggenbouwers Talitha Zervaas-Meijer en Gerard Luitwieler ontwikkelden de afgelopen jaren in de regio Eemland een programma om de overstap naar de brugklas gemakkelijker te maken.

Meer lezen

Veelgestelde vragen over vmbo

Waar vind ik de LOB-handreikingen?

De handreiking LOB staat op de website onder de tab LOB. Daar vindt u een algemene handreiking en een handreiking speciaal voor de theoretische leerweg. Daarnaast vindt u onder deze tab voorbeelden van de wijze waarop scholen vorm geven aan LOB.

Wat te doen als een leerling een half jaar over heeft?

Als een leerling tijd over heeft kan hij extra beroepsgerichte keuzevakken volgen of al in het vmbo starten met zijn mbo-opleiding. In het laatste geval moeten vmbo en mbo daar afspraken over maken. Als een leerling extra keuzevakken volgt dan kunnen die meetellen bij het cijfer voor de keuzevakken zoals dat op zijn eindlijst komt te staan. De afgesloten keuzevakken mogen allemaal op de eindlijst vermeld worden.

Wie bepaalt of een leerling een profieloverstijgende keuze mag maken?

Dat bepaalt de school. De school bepaalt namelijk uit welke beroepsgerichte keuzevakken een leerling een keuze kan maken.

Hoe moeten we omgaan met fluctuatie in keuzegedrag van leerlingen?

Het LOB-traject moet leerlingen begeleiden bij het maken van keuzes. Fluctuatie in keuzes kan, voor zover de school dat toelaat. Door breed te oriënteren kunnen leerlingen kennis maken met verschillende beroepenvelden, voor ze een keuze maken voor een vervolgopleiding.

Op basis waarvan kiezen leerlingen een beroepsgericht profielvak of keuzevakken?

Loopbaanoriëntatie en begeleiding gaat als een rode draad door het programma lopen. Op basis van hun LOB-traject gaan leerlingen straks een beroepsgericht profielvak en beroepsgerichte keuzevakken kiezen.

Schrijf u in voor de nieuwsbrief van SPV

Blijf net als duizenden docenten en leidinggevenden in het vmbo op de hoogte van het laatste nieuws. Schrijf u in en ontvang onze maandelijkse nieuwsbrief in uw mailbox.

VMBO ONDERWIJS OP MAAT