Op deze pagina verzamelen we inspirerende voorbeelden.
‘Een bedrijfsbezoek organiseren’ klinkt eenvoudig, maar hoe zorg je dat leerlingen na afloop echt enthousiast zijn over wat ze hebben gezien en meegemaakt?
STO-GOAL heeft de afgelopen jaren een solide programma voor buitenschools leren opgezet in de omgeving Gorinchem en Altena. Hoe zet je zo’n project op poten en waar moet je op letten?
Hoe betrek je leerlingen bij de toekomst van hun stad, laat je ze werken aan levensechte vraagstukken én zorg je voor verbindingen tussen twaalf scholen? Docenten van NUOVO Scholen in Utrecht bundelden dat allemaal in UDECIDE, een onderwijsontwerpweek die dit jaar voor het eerst werd gehouden
Door docenten te helpen om met concrete vragen bij bedrijven aan te kloppen halen ze méér uit het contact en wordt het onderwijs aan leerlingen betekenisvoller en boeiender.
Wat moeten leerlingen leren bij keuzevakken buiten school en hoe maak je dat concreet naar het bedrijfsleven?
Het onderwijs moet zich de komende jaren meer focussen op de verbinding tussen de leerling en de buitenwereld, aldus Marinka Kuijpers, bijzonder hoogleraar Leeromgeving en Leerloopbanen aan de Open Universiteit.
Buitenschools leren (BSL) vormt de sleutel waarmee leerlingen van het profiel Zorg & Welzijn en D&P van het Connect College in Echt op basis van praktijkervaring een rake keuze kunnen maken uit een brede waaier aan vervolgopleidingen in het mbo.
Het schoolexamenbeleid gaat over veel meer dan het bedenken van toetsvragen. Het gaat over de kwaliteit van het onderwijs en de visie van de betreffende school op schoolexamineren.
SketchUp is een programma waarmee je alle kanten op kunt en dat voor leerlingen gemakkelijker te begrijpen is dan AutoCAD, waar we vroeger mee werkten. Onze leerlingen doen in klas drie al examen BWI, dan moeten ze een SketchUp-tekening maken.