Vmbo

U vindt op deze pagina informatie over vmbo.

Vernieuwing vmbo

Nieuw vmbo

Deze animatie legt uit hoe het nieuwe vmbo in elkaar zit met profielen, beroepsgerichte profielvakken en keuzevakken.

Bekijk de video

De beroepsgerichte programma’s in het vmbo zijn in 2016 vereenvoudigd, verduidelijkt en geactualiseerd. Er zijn 10 nieuwe beroepsgerichte examenprogramma’s ontwikkeld die in 2017 door alle vmbo-scholen zijn ingevoerd. In deze examenprogramma’s is vastgelegd wat leerlingen moeten kennen en kunnen aan het eind van hun vmbo-opleiding.

De belangrijkste uitgangspunten van de beroepsgerichte examenprogramma’s:

  • De beroepsgerichte programma’s vormen het fundament van de beroepskolom: in het vmbo leggen leerlingen de basis voor het mbo.
  • Loopbaan Oriëntatie- en Begeleiding (LOB) is verankerd in alle beroepsgerichte programma’s.
  • Elk profiel kent een gemeenschappelijk beroepsgericht deel: het beroepsgerichte profielvak. Hierin zijn de belangrijkste competenties, vaardigheden, houdingen en kennis van de beroepspraktijk opgenomen.
  • Naast het beroepsgerichte profielvak bestaat het examenprogramma uit beroepsgerichte keuzevakken. De keuzevakken bieden mogelijkheden voor verbreding en verdieping en houden in sterke mate rekening met verschillen tussen leerlingen, met individuele voorkeuren en, indien van toepassing, met regiokenmerken.

Onderzoek

De implementatie van de beroepsgerichte profielen in het vmbo wordt gevolgd door onderzoek. SLO onderzoekt hoe docenten in de praktijk vormgeven aan examenprogramma’s en of de examenprogramma’s voldoen. Een consortium onder leiding van Researchnet onderzoekt, in opdracht van OCW, het hele implementatieproces op scholen.
Meer over dit onderzoek

In onderstaande documenten zijn de hoofdlijnen van het nieuwe vmbo in het Engels uitgelegd. De documenten zijn vastgesteld in september 2015.

Nieuws over vmbo

Het laatste nieuws over ontwikkelingen binnen het thema vmbo. Interessant voor docenten en leidinggevenden in het vmbo. 

Meer actualiteit
29 maart - 2021
Reactie SPV op Nationaal Onderwijs Programma
29 maart - 2021
Krant 2021 ‘Coronaproof’
13 maart - 2021
VMBO in de media

Inspiratie over vmbo

VMBO
11 mei - 2021

Leraar van het jaar Lucelle Deneer start LinkedIn campagne #ookikhebmijnvmbodiploma

Met de LinkedIn-campagne #ookikhebmijnvmbodiploma richt Leraar van het Jaar Lucelle Deneer-Comvalius zich niet alleen tot vmbo-leerlingen, maar ook tot docenten, ouders en rolmodellen. Doel: laten zien dat een vmbo-diploma iets is om heel trots op te zijn. ’Je kunt er zoveel mee bereiken!’

Meer lezen
VMBO
08 maart - 2021

Drie dagen hard werken en weinig slaap

Het Nova College in Haarlem en omgeving heeft de afgelopen jaren een traditie opgebouwd in het organiseren van makathons, zoals de makathon Smart Solutions voor Zorg & Welzijn. Jimmy Hoppenbrouwer, vierdejaars van de mbo-opleiding Smart ICT Engineer, vertelt wat een makathon eigenlijk is, met wat voor soort casussen er gewerkt wordt en wat zijn ervaringen zijn.

Meer lezen
Go VMBO
12 oktober - 2020

De Go VMBO game is gemakkelijk in te zetten

Sander Laurens, leerkracht van combinatiegroep 7 en 8 op basisschool De Sprong in Lunteren gebruikt is enthousiast over de game.

Meer lezen

Veelgestelde vragen over vmbo

Moeten alle eindtermen uit een beroepsgericht keuzevak of profielmodule getoetst worden in het schoolexamen?

Nee, niet alle eindtermen hoeven getoetst te worden. Er moet sprake zijn van een “dekkende toetsing” waarbij het gaat om de essentie van het examenprogramma. U maakt zelf een relevante, representatieve keuze hoe en welke eindtermen getoetst gaan worden.

  • Een relevante keuze betekent dat u toetst wat belangrijk is voor het beroepsgerichte keuzevak/ profielmodule;
  • Een representatieve keuze betekent dat u de juiste indicatie geeft aan de inhoud, het niveau en de complexiteit van het beroepsgerichte keuzevak/ profielmodule.
Waar vind ik de LOB-handreikingen?

De handreiking LOB staat op de website onder de tab LOB. Daar vindt u een algemene handreiking en een handreiking speciaal voor de theoretische leerweg. Daarnaast vindt u onder deze tab voorbeelden van de wijze waarop scholen vorm geven aan LOB.

Wat te doen als een leerling een half jaar over heeft?

Als een leerling tijd over heeft kan hij extra beroepsgerichte keuzevakken volgen of al in het vmbo starten met zijn mbo-opleiding. In het laatste geval moeten vmbo en mbo daar afspraken over maken. Als een leerling extra keuzevakken volgt dan kunnen die meetellen bij het cijfer voor de keuzevakken zoals dat op zijn eindlijst komt te staan. De afgesloten keuzevakken mogen allemaal op de eindlijst vermeld worden.

Wie bepaalt of een leerling een profieloverstijgende keuze mag maken?

Dat bepaalt de school. De school bepaalt namelijk uit welke beroepsgerichte keuzevakken een leerling een keuze kan maken.

Hoe moeten we omgaan met fluctuatie in keuzegedrag van leerlingen?

Het LOB-traject moet leerlingen begeleiden bij het maken van keuzes. Fluctuatie in keuzes kan, voor zover de school dat toelaat. Door breed te oriënteren kunnen leerlingen kennis maken met verschillende beroepenvelden, voor ze een keuze maken voor een vervolgopleiding.

Schrijf u in voor de nieuwsbrief van SPV

Blijf net als duizenden docenten en leidinggevenden in het vmbo op de hoogte van het laatste nieuws. Schrijf u in en ontvang onze maandelijkse nieuwsbrief in uw mailbox.

VMBO ONDERWIJS OP MAAT