Vmbo

U vindt op deze pagina informatie over vmbo.

Vernieuwing vmbo

Introductie filmpje over het vmbo

Het vmbo is een verzamelnaam voor vier officiële leerwegen, die in allerlei variaties aangeboden worden aan een zeer diverse groep leerlingen. Deze groep leerlingen vormt ruim 50% van het aantal leerlingen dat in het voortgezet onderwijs zit.

Bekijk de video

Nieuw vmbo

Deze animatie legt uit hoe het nieuwe vmbo in elkaar zit met profielen, beroepsgerichte profielvakken en keuzevakken.

Bekijk de video

De beroepsgerichte programma’s in het vmbo zijn in 2016 vereenvoudigd, verduidelijkt en geactualiseerd. Er zijn 10 nieuwe beroepsgerichte examenprogramma’s ontwikkeld die in 2017 door alle vmbo-scholen zijn ingevoerd. In deze examenprogramma’s is vastgelegd wat leerlingen moeten kennen en kunnen aan het eind van hun vmbo-opleiding.

De belangrijkste uitgangspunten van de beroepsgerichte examenprogramma’s:

  • De beroepsgerichte programma’s vormen het fundament van de beroepskolom: in het vmbo leggen leerlingen de basis voor het mbo.
  • Loopbaan Oriëntatie- en Begeleiding (LOB) is verankerd in alle beroepsgerichte programma’s.
  • Elk profiel kent een gemeenschappelijk beroepsgericht deel: het beroepsgerichte profielvak. Hierin zijn de belangrijkste competenties, vaardigheden, houdingen en kennis van de beroepspraktijk opgenomen.
  • Naast het beroepsgerichte profielvak bestaat het examenprogramma uit beroepsgerichte keuzevakken. De keuzevakken bieden mogelijkheden voor verbreding en verdieping en houden in sterke mate rekening met verschillen tussen leerlingen, met individuele voorkeuren en, indien van toepassing, met regiokenmerken.

In onderstaande documenten zijn de hoofdlijnen van het nieuwe vmbo in het Engels uitgelegd. De documenten zijn vastgesteld in september 2015.

Nieuws over vmbo

Het laatste nieuws over ontwikkelingen binnen het thema vmbo. Interessant voor docenten en leidinggevenden in het vmbo. 

Meer actualiteit
08 april - 2024
Uitnodiging SPV Managementdag 3 juni 2024
23 maart - 2024
Opiniestuk, infographic reacties
22 maart - 2024
Jeroen de Weger: “SPV ogen en oren van vmbo in de 2e kamer”

Inspiratie over vmbo

Vmbo in verandering
16 april - 2024

In je element in een doorlopende leerroute

Het Element in Amersfoort bouwt al twaalf jaar aan doorlopende routes. Dat is te zien aan de keuzes die de school maakt, zowel intern als in de samenwerking met het mbo. Net als de school zelf heeft ook de samenwerking inmiddels een nieuw jasje.

Meer lezen
Vmbo in verandering
09 april - 2024

Brief aan mijn oude vmbo-school

Leren was – en is – eigenlijk niet mijn ding. Als mentor in de mavo/havo-brugklas van het Tabor College Werenfridus in Hoorn motiveerde u mij om door te zetten: ik had net dat extra zetje en vertrouwen nodig om over te gaan. Ik had een pakket met creatieve vakken en was geïnteresseerd in huizen en interieurontwerp.

Meer lezen
Vmbo in verandering
02 april - 2024

Duurzaam Samen Leren in de regio

Verandering en professionalisering horen bij elkaar. Dat kun je als school zelf organiseren, maar je kunt het ook samen doen. In STO-regio Zuid-Limburg gebeurt dat via het initiatief Samen Leren. Acht vragen aan Linda Verlinden en Erik Krutzer, coördinatoren professionalisering en ontwikkeling.

Meer lezen

Veelgestelde vragen over vmbo

Waar vind ik de LOB-handreikingen?

De handreiking LOB staat op de website onder de tab LOB. Daar vindt u een algemene handreiking en een handreiking speciaal voor de theoretische leerweg. Daarnaast vindt u onder deze tab voorbeelden van de wijze waarop scholen vorm geven aan LOB.

Wat te doen als een leerling een half jaar over heeft?

Als een leerling tijd over heeft kan hij extra beroepsgerichte keuzevakken volgen of al in het vmbo starten met zijn mbo-opleiding. In het laatste geval moeten vmbo en mbo daar afspraken over maken. Als een leerling extra keuzevakken volgt dan kunnen die meetellen bij het cijfer voor de keuzevakken zoals dat op zijn eindlijst komt te staan. De afgesloten keuzevakken mogen allemaal op de eindlijst vermeld worden.

Wie bepaalt of een leerling een profieloverstijgende keuze mag maken?

Dat bepaalt de school. De school bepaalt namelijk uit welke beroepsgerichte keuzevakken een leerling een keuze kan maken.

Hoe moeten we omgaan met fluctuatie in keuzegedrag van leerlingen?

Het LOB-traject moet leerlingen begeleiden bij het maken van keuzes. Fluctuatie in keuzes kan, voor zover de school dat toelaat. Door breed te oriënteren kunnen leerlingen kennis maken met verschillende beroepenvelden, voor ze een keuze maken voor een vervolgopleiding.

Op basis waarvan kiezen leerlingen een beroepsgericht profielvak of keuzevakken?

Loopbaanoriëntatie en begeleiding gaat als een rode draad door het programma lopen. Op basis van hun LOB-traject gaan leerlingen straks een beroepsgericht profielvak en beroepsgerichte keuzevakken kiezen.

Schrijf u in voor de nieuwsbrief van SPV

Blijf net als duizenden docenten en leidinggevenden in het vmbo op de hoogte van het laatste nieuws. Schrijf u in en ontvang onze maandelijkse nieuwsbrief in uw mailbox.

VMBO ONDERWIJS OP MAAT