Op deze pagina verzamelen we inspirerende voorbeelden.
‘De school laten zien, informatie geven én de leerlingen iets laten ervaren. Dat zijn de drie pijlers van de voorlichting en die moet je vooraf goed formuleren,’ zegt Pieter Zorgman, afdelingsleider onderbouw vmbo bb/kb/gl op het Schoonhovens College.
X11 in Utrecht biedt exclusief het profiel Media, Vormgeving en ICT aan. Voor de open dagen kiest de school dit jaar voor een volledig online variant.
Even was er in Den Haag sprake van dat alle scholen hun voorlichtingsdagen zouden annuleren, maar ‘dat is gelukkig van de baan’, zegt Marco van Wijngaarden, locatiedirecteur van François Vatel.
Amy van der Ham is De ondernemende coach en ze heeft een boek geschreven genaamd ‘Zo doe je dat’. Ze geeft advies aan leerlingen en spreekt op scholen. Ze vertelt over haar eigen persoonlijke situatie. Amy legt uit hoe je verder kunt kijken dan de stages vanuit school en wat juist de voordelen zijn van het vmbo.
Meer dan 30 basisscholen in regio De Liemers, gelegen ten zuidoosten van Arnhem in de provincie Gelderland, werken in de overgang tussen basis- en voortgezet onderwijs onder andere nauw samen met het Candea College.
Jaime van Tuijl schrijft een mail aan haar voormalig leraar Duits op het Schoonhovens College, meneer Van Waas. Ze vertelt over de verschillen die ze ervaart tussen het vmbo en mbo. Ook schrijft ze over haar vervolgopleiding, haar stages en over wat ze na het afronden van haar opleiding wil gaan doen.
Er is volop plek voor nieuwe meubelstoffeerders, maar jongeren weten nauwelijks dat het vak bestaat. Met het nieuwe BWI-keuzevak Meubelstofferen kunnen ze kennismaken met het vak van meubelstoffeerder.
Het leerwerktraject is een leerroute voor leerlingen die het niet redden in het reguliere programma van de basisberoepsgerichte leerweg. Op het Elde College in Schijndel volgen zij een individueel programma, met extra begeleiding en veel praktijkcomponenten.
In Den Haag werken het Corbulo College en ROC Mondriaan aan de integratie van beroepsgerichte vmbo-keuzevakken en mbo-keuzedelen. Hoe pakken ze het precies aan, wat is het voordeel voor de leerlingen en hoe gaat dit project verder nu de scholen weer open zijn?