Hoe begeleid je leerlingen zo goed mogelijk naar een weloverwogen studiekeuze aan het eind van de vierde klas? Ashley Finch en Rob Molenaar zijn overstapcoaches vmbo-mbo bij het Samenwerkingsverband VO Waterland en begeleiden dagelijks vmbo-leerlingen die er op school niet uitkomen.
In Apeldoorn openden in de zomer van 2022 twee nieuwe scholen hun deuren: UGO (spreek uit: You Go) en UDO (You Do). Samen bieden ze een palet aan leerroutes en keuzes voor leerlingen. UGO-directeur Tijmen Zoet vertelt wat daarbij komt kijken.
Column van Wilma Bredewold over ruimte voor groei in het schoolexamen.
Op het Ichthus College in Veenendaal volgen alle TL-leerlingen in klas 3 en 4 een praktijkgericht programma, dat aansluit bij hun profiel. De school heeft inmiddels vijf jaar ervaring met praktijklessen voor TL-leerlingen. Wat zijn de ervaringen, en wat zijn tips voor andere scholen?
Op weg naar zijn lokaal wordt praktijkinstructeur BWI René Smit door collega’s gefeliciteerd. Zo gaat het de hele dag door, lacht hij. Precies een week geleden stond hij op het podium van Skills Talents om de Ir. W. Maas Geesteranusprijs 2024 voor meest inspirerende docent in het techniekonderwijs in ontvangst te nemen: een oorkonde, een penning en een cheque.
Het Element in Amersfoort bouwt al twaalf jaar aan doorlopende routes. Dat is te zien aan de keuzes die de school maakt, zowel intern als in de samenwerking met het mbo. Net als de school zelf heeft ook de samenwerking inmiddels een nieuw jasje.
Leren was – en is – eigenlijk niet mijn ding. Als mentor in de mavo/havo-brugklas van het Tabor College Werenfridus in Hoorn motiveerde u mij om door te zetten: ik had net dat extra zetje en vertrouwen nodig om over te gaan. Ik had een pakket met creatieve vakken en was geïnteresseerd in huizen en interieurontwerp.
Verandering en professionalisering horen bij elkaar. Dat kun je als school zelf organiseren, maar je kunt het ook samen doen. In STO-regio Zuid-Limburg gebeurt dat via het initiatief Samen Leren. Acht vragen aan Linda Verlinden en Erik Krutzer, coördinatoren professionalisering en ontwikkeling.
Op het Mundus College in Amsterdam krijgen alle vmbo’ers, praktijkonderwijsleerlingen en isk’ers twee uur per week les in ‘Persoonsvorming en Socialisatie’. Die lessen hebben impact op de hele school, vertelt vmbo-docent Maxe de Rijk.
‘Voortreffelijk Mega Belangrijk Onderwijs’ zo valt te lezen op een groot bord voor scholengemeenschap De Overlaat in Waalwijk. Deze vmbo-school steekt haar trots op het onderwijs niet onder stoelen of banken, tot blijdschap van veel ouders.