Een mening vormen, aan kunnen geven waaróm je iets vindt, van gedachten wisselen en naar elkaar luisteren, dat zijn allemaal vaardigheden die je leert bij het vak filosofie. Eva-Anne Le Coultre onderzocht hoe filosofielessen op het vmbo eruit kunnen zien en pleit voor landelijke invoering ervan.
In het Green Mobile Education Center (GMEC) van Zone.college maken leerlingen kennis met de praktijk én met technologische vernieuwingen in de groensector.
De afgelopen jaren nam het aantal e-bikes spectaculair toe. Zelfs vo-leerlingen komen al op een e-bike naar school. Dat biedt kansen om de M&T-lessen nog aantrekkelijker te maken, ziet Anton van Zee.
Slimme meters, ‘meekijkbrillen’, zorgrobots: er is steeds meer technologie in de zorg. Hoe bereid je leerlingen daarop voor?
Gepersonaliseerd onderwijs in je eigen tempo en op je eigen niveau, met je coach eigen leerdoelen opstellen en je leerroute uitstippelen: de verschillende onderdelen van het in Zweden ontwikkelde onderwijsconcept ‘Kunskapsskolan’ (‘school van kennis’) horen bij elkaar.
Jarenlang stond hij als schoolleider aan het roer van de organisatie, maar nu staat docent geschiedenis Peter Paul Truijen weer zelf voor de klas: “Elke dag is een feestje!”
Jeroen Donders, voorzitter van de centrale directie van de scholengroep Het Hooghuis in Oss, is een warm pleitbezorger van het combineren van theorie en praktijk.
VMBO Maastricht biedt sinds dit schooljaar het beroepsgerichte keuzevak fietstechniek aan. Bij het Vista college bestaat sinds vorig jaar de mbo-opleiding Fietstechnicus niveau 2.
De energietransitie is hét thema voor de komende jaren, maar hoe maak je zo’n veelomvattend onderwerp inzichtelijk voor leerlingen?
Hoe betrek je leerlingen bij de toekomst van hun stad, laat je ze werken aan levensechte vraagstukken én zorg je voor verbindingen tussen twaalf scholen? Docenten van NUOVO Scholen in Utrecht bundelden dat allemaal in UDECIDE, een onderwijsontwerpweek die dit jaar voor het eerst werd gehouden