Actualiteiten voor docenten en leidinggevenden in het vmbo.
Er worden veel vragen gesteld over de diplomering van de gemengde leerweg (gl) en theoretische leerweg (tl) in het vmbo. De programma’s van deze beide leerwegen vertonen grote gelijkenis en veel scholen bieden leerlingen een programma aan waarbij ze in het examenjaar óf voor het gl- of voor het tl-diploma kunnen kiezen. Dit leidt bij een aantal scholen echter tot onduidelijkheden. De VO-raad heeft de meestgestelde vragen en antwoorden op een rij gezet.
Uiterlijk tien dagen voor de start van het centraal examen (wanneer de school de definitieve cijfers voor het schoolexamen doorgeeft) moet een definitieve keuze gemaakt worden of een leerling voor een gl- of een tl-diploma opteert.
Een aantal leerlingen doet examen in een pluspakket: gl + een extra avo-vak ofwel tl + een beroepsgericht vak. Stel een van deze leerlingen verprutst het examen en hij of zij kan het gemiddelde cijfer ook niet bijtrekken met een herexamen, waardoor bijvoorbeeld het gl-diploma niet meer tot de mogelijkheden behoort maar het tl-diploma wel (of vice versa, een situatie die vaker plaatsvindt). Welke stappen moeten dan gezet worden om ervoor te zorgen dat de leerling wel een diploma haalt?
Een leerling moet vooraf aangeven voor welk diploma hij/zij opgaat. De uitslagregeling voor dat examen is dan ook van toepassing. Als de leerling kiest voor een gl-diploma plus een extra avo-vak, is de gl-zak/slaag regeling van toepassing. Het extra vak kan wel buiten beschouwing worden gelaten op het moment dat de leerling daar op zou zakken voor gl (duim-regeling).
Om een gl-diploma om te zetten naar een tl-diploma, moet de leerling wel eerst gl geslaagd zijn. De leerling kan niet, omdat het beroepsgerichte vak slecht is gemaakt, achteraf aangeven dan maar een tl-diploma te willen ontvangen. Andersom is ook niet mogelijk om een leerling die opgaat voor een tl-diploma en extra examen aflegt in een beroepsgericht vak, een gl-diploma te geven als een avo-vak slecht uitpakt.
Andere nieuwsberichten die interessant zijn voor docenten en leidinggevenden in het vmbo.
Meer nieuws