Hoe krijgt het schoolexamen van het praktijkgerichte programma op een vso-school vorm?
Kan een leerling het praktijkgerichte vak herkansen?
Telt het eindcijfer voor het praktijkgerichte vak mee in de 5,5 regeling?
Hoe wordt het cijfer van het praktijkgerichte programma in de gl berekend?
Wat is het verschil tussen het volgen van het praktijkgerichte vak in de TL en de GL?
Moeten alle domeinen en eindtermen uit het praktijkgerichte examenprogramma worden opgenomen in het PTA?
Welke regels gelden voor het PTA van het praktijkgerichte programma?
Telt het praktijkgerichte vak mee in de slaag-zakregeling?
Hoe sluiten leerlingen het praktijkgerichte vak af?
Mag je een keuzevak op een ander niveau aanbieden dan de leerweg waarin de leerling zit?
Wat zijn de belangrijkste wijzigingen in de wetgeving rond examinering vo met ingang van 1 augustus ‘21?
Wat is er op augustus ’21 gewijzigd in de procedure voor de totstandkoming van het examenreglement en het PTA?
Welke gevolgen hebben de wettelijke aanpassingen van augustus ‘21 voor de inhoud van het examenreglement?
Aan welke eisen moet de inhoud van het PTA volgens de wet voldoen?
Moet er een tweejarig PTA gemaakt worden? Of mag het ook per jaar? En moet voor alle afdelingen en vakken dezelfde periode worden aangehouden?
Wij hebben er voor gekozen het cspe aan het einde van het derde leerjaar af te nemen. Welke regels gelden in dit geval voor de herkansing van het cspe?
Mag de school het PTA wijzigen na 1 oktober van het lopende schooljaar?
Moeten er periodes genoemd worden in het PTA? Zo ja, wat te doen als de toetsen niet binnen de afgesproken periode kunnen worden afgenomen?
Wij hebben er voor gekozen het cspe aan het einde van het derde leerjaar af te nemen. Moet een leerling die aan dit cspe heeft deelgenomen en niet wordt bevorderd naar leerjaar 4 het cspe opnieuw maken? Met andere woorden vervalt het cijfer cspe voor die leerling?
Mogen de vier profielmodules gespreid over twee leerjaren worden afgesloten? Bijvoorbeeld twee aan het einde van klas 3 en twee aan het einde van klas vier?
Gelden voor de beroepsgerichte vakken andere eisen voor het PTA dan voor de AVO-vakken en is er een verplicht format?
Op onze VSO-school doen de leerlingen op een andere dan de eigen school examen. Wij hebben er voor gekozen dat zij het cspe aan het einde van leerjaar 3 afleggen en de overige vakken in leerjaar 4 en 5. Blijft het behaalde resultaat van het cspe staan tot de uitslag van het eindexamen definitief is vastgesteld?
Is het toegestaan de verantwoording van de schoolexamens voor het profieldeel en voor de beroepsgerichte keuzevakken in één PTA opnemen?
Moet ik voor de verschillende leerwegen verschillende PTA’s maken?
Mag er voor worden gekozen sommige leerlingen in het eerste tijdvak en andere leerlingen in het tweede tijdvak het cspe te laten maken?
Moeten de profielmodules ook in het PTA worden verantwoord?
Welke regels gelden voor de herkansing van het cspe BB en KB?
Het is belangrijk dat een leerling weet wat er van hem verwacht wordt op basis van het PTA. Hoe geef ik daar invulling aan?
Welke regels gelden voor de herkansing van het cspe GL?
In de wet staat dat leerlingen moeten kunnen beoordelen of het PTA dekkend is voor het examenprogramma. Wanneer voldoe ik hieraan?
Op hoeveel herkansingen voor het centraal examen hebben leerlingen recht in de basisberoepsgerichte, kaderberoepsgerichte en gemengde leerweg?
Wat betekent het ‘letten op het afsluitend karakter van het schoolexamen’ voor de toetsen die onderdeel uitmaken van het schoolexamen?
Welke mogelijkheden zijn er voor kandidaten met een beperking bij de centrale examens?
De beoordeling van het cspe vmbo moet tevens plaats vinden door een tweede examinator. Moet die tweede examinator aanwezig zijn bij de afname van het cspe?
Wat is het verschil tussen formatieve toetsen en summatieve toetsen?
Moeten de eindtermen in het PTA volledig zijn omschreven?
Mag een leerling de beroepsgerichte keuzevakken uit één profiel kiezen?
Moeten alle deeltaken en eindtermen van de beroepsgerichte programma’s opgenomen worden in het PTA?
Moeten alle exameneenheden en eindtermen uit het examenprogramma van de AVO-vakken worden opgenomen in het PTA?
Mag de school de beroepsgerichte keuzevakken bepalen waaruit de leerling mag kiezen?
Hoe moet de school het schoolexamen formeel afsluiten?
Mag ik de profielmodulen ook aanbieden als keuzevak voor andere profielen?
Mogen de beroepsgerichte keuzevakken samen met het mbo worden vormgegeven?
Moeten de leerlingen tekenen voor ontvangst van SE resultaten?
Is het toegestaan om binnen één school en binnen één profiel de ene leerling bv. 4 beroepsgerichte keuzevakken te laten volgen en de andere 5?
In het PTA van onze school zijn zowel schoolexamentoetsen als overgangstoetsen opgenomen. Mag dit?
Mag een leerling in de bovenbouw die meer dan 4 beroepsgerichte keuzevakken volgt en hier een SE over maakt eerst aan het eind van de bovenbouw bepalen welke van deze beroepsgerichte keuzevakken meetellen in het eindcijfer/combinatiecijfer?
Moeten handelingsopdrachten in het PTA worden opgenomen?
Hoe moet ik de toetsing van de preambule verantwoorden in het PTA?
Onze TL-leerlingen volgen, in het kader van hun beroepsoriëntatie, twee beroepsgerichte keuzevakken. Mogen deze op de cijferlijst vermeld worden?
Mag ik meer dan het verplichte aantal beroepsgerichte keuzevakken aanbieden en examineren?
Moeten de kerndelen van de examenprogramma’s ook worden opgenomen in het PTA?
Is het toegestaan om in het PTA te verwijzen naar de inhoud van de methode die wordt gebruikt?
Op welke wijze wordt voor de leerling vastgelegd welke afspraken er zijn over het aantal beroepsgerichte keuzevakken en het moment waarop bepaald wordt welke beroepsgerichte keuzevakken onderdeel uitmaken van het schoolexamen?
Wanneer moet een school de definitieve keuze (en cijfers) van een leerling voor de beroepsgerichte keuzevakken bepalen?
Is het toegestaan om in een PTA een cijfer te geven voor huiswerkopdrachten uit het boek/huiswerk/methodevragen?
Is een school verplicht een herkansing aan te bieden voor het schoolexamen van de beroepsgerichte keuzevakken?
Hoe worden de toetsen die in het PTA zijn verantwoord becijferd? Moet dat in het PTA worden opgenomen?
Mag voor een pta-toets het cijfer 1.0 worden gegeven? Zo ja, wat zijn de voorwaarden?
Is het toegestaan al in de onderbouw met het beroepsgerichte programma te starten?
Mogen de beroepsgerichte keuzevakken al in leerjaar 2 worden afgesloten?
Een leerling wil van leerjaar 3 basis opstromen naar leerjaar 4 kader. Hoe moet ik de cijfers van die leerling omrekenen?
Is het toegestaan de beroepsgerichte keuzevakken te integreren binnen het onderwijs en deze ook geïntegreerd te toetsen?
Mag er een kolom ‘onder voorbehoud’ in het PTA-format worden opgenomen? (nader in te vullen tijdens de uitvoering van het PTA). Deze kolom kan zo nodig later gevuld worden.
Is het toegestaan om de helft van een keuzevak aan te bieden? Of anders gezegd; is het toegestaan om van twee keuzevakken één keuzevak te maken?
Mogen leerlingen die ziek zijn of wegens andere omstandigheden langdurig “iets hebben” bepaalde delen missen uit het PTA (mits deze eindtermen al eerder zijn of later worden getoetst volgens PTA)?
De eindtermen van de beroepsgerichte keuzevakken zijn veelal als vaardigheden geformuleerd. Is de consequentie hiervan dat het keuzevak in de vorm van praktijktoetsen moet worden afgesloten?
Tijdens een stage werken leerlingen aan beroepsgerichte keuzevakken bij verschillende bedrijven en met verschillende praktijkbegeleiders. Hoe zorg ik er voor dat de beoordeling van de prestaties van die leerlingen op een objectieve wijze gebeurt?
In de examenprogramma’s van veel beroepsgerichte keuzevakken staat de zin: “Voor het uitvoeren van de taak beheerst de kandidaat de voorwaardelijke kennis, vaardigheden en houding.” Wat is de betekenis van die zin?
Mag de stage een van de toetsen zijn in het schoolexamen/het PTA?
Moet een leerling die gezakt is en het volgend jaar opnieuw aan het CE/CSPE deelneemt ook opnieuw deelnemen aan de toetsen uit het schoolexamen? Met andere woorden vervallen de voor het schoolexamen behaalde resultaten?
Hebben de wijzigingen in het wettelijk kader van augustus ‘21 gevolgen voor het inspectietoezicht?
Wat is er op 1 augustus ’22 gewijzigd in het eindexamenbesluit VO?
Welke (wettelijke) taken en bevoegdheden heeft de examencommissie?
Welke eisen gelden voor de samenstelling van de examencommissie?
Mag de examensecretaris deel uitmaken van de examencommissie?
Moet elke school of locatie een examencommissie instellen?
Welke wettelijke taken heeft de examensecretaris?
De school moet de taakomschrijving van de examensecretaris vastleggen. Wat is het doel hiervan?
Mag je voor LOB een apart PTA maken?
Moeten er binnen één school uniforme afspraken worden gemaakt over hoe LOB in het PTA/de PTA’s moet worden verantwoord?
Moet LOB beoordeeld worden met O-V-G zoals in de ‘Handreiking LOB’ staat?
Maakt LOB onderdeel uit van de slaag-zakregeling? En wat zijn de consequenties van een onvoldoende voor LOB?
Moet LOB ook onderdeel zijn van het onderwijsprogramma van de theoretische leerweg?
In welke gevallen kan een leerling worden uitgesloten van het ce/cspe?
Hoe ziet de slaag-zakregeling voor vmbo-BB, -KB en -GL eruit?
Hoe wordt het eindcijfer voor het beroepsgerichte programma in de basisberoepsgerichte en kaderberoepsgerichte leerweg bepaald?
Hoe wordt het eindcijfer voor het beroepsgerichte programma in de gemengde leerweg bepaald?
Onze school heeft er voor gekozen in de gemengde leerweg onderwerpen uit het programma van het profielvak ook in het schoolexamen te toetsen. Hoe wordt in dit geval het combinatiecijfer bepaald?
Op onze school is vorig jaar een leerling gezakt omdat hij voor een van de beroepsgerichte keuzevakken het cijfer drie heeft behaald. Zijn combinatiecijfer (dat meetelt in de zak-slaagregeling) was wel een zes. Wat staat hierover in de zak-slaagregeling?
Op onze school kon het afgelopen jaar een leerling niet slagen vanwege een 3 voor een beroepsgericht keuzevak. De leerling mocht de drie in het tweede tijdvak niet meer herkansen. Hoe kunnen we dit de komende jaren voorkomen?
Deel deze pagina:
Schrijf u in voor de nieuwsbrief van SPV
Blijf net als duizenden docenten en leidinggevenden in het vmbo op de hoogte van het laatste nieuws. Schrijf u in en ontvang onze maandelijkse nieuwsbrief in uw mailbox.