Op deze pagina verzamelen we inspirerende voorbeelden.
Bij het keuzevak ‘Maritiem: Leven en werk aan boord’ van Stad en Esch krijgen derdejaars vmbo-leerlingen twee weken lang les op een opleidingsschip van het STC Hanze Maritiem. Zo maken ze kennis met de binnenvaartsector én met maritieme vervolgopleidingen.
Als je onderwijs wilt waarin leerlingen en docenten contextrijk leren, kun je dat nóg krachtiger maken door loopbaancompetenties daaraan te koppelen. Helemáál sterk wordt het als alle vo- en mbo-scholen in de regio dat doen.
“Onze derdejaars leerlingen BWI volgen op dit moment een keuzevak en profielmodule uit hun programma op het mbo Summa College. Daar zijn we supertrots op!” vertelt Ernaline Folkerts, teamleider vmbo basis, kader en TL van het Stedelijk College Eindhoven.
Sinds 2019-2020 mogen scholen voor praktijkonderwijs samen met een vmbo-school in een pilot een pro/vmbo-onderbouwklas vormgeven. Scholen maken eigen keuzes hoe ze dat precies aanpakken.
Leerwerktraject, entreeopleiding, geïntegreerde route – er zijn verschillende manieren waarop leerlingen vanuit het vmbo door kunnen stromen naar mbo 2.
Leerlingen van CSG Reggesteyn en ROC van Twente werken nauw met elkaar samen in het onderwijsprogramma Matsi.nl. De leerlingen en studenten ontwikkelen samen pop-up stores die ze, met hulp van lokale ondernemers, gezamenlijk in Rijssen runnen.
Waren er het afgelopen jaar ook veranderingen die zo goed bevielen dat we ze willen houden? Die waren er zéker, en het ging veel verder dan het online vergaderen. ROC Mondriaan maakte de balans op onder het motto ‘What’s here to stay’.
Met de LinkedIn-campagne #ookikhebmijnvmbodiploma richt Leraar van het Jaar Lucelle Deneer-Comvalius zich niet alleen tot vmbo-leerlingen, maar ook tot docenten, ouders en rolmodellen. Doel: laten zien dat een vmbo-diploma iets is om heel trots op te zijn. ’Je kunt er zoveel mee bereiken!’
Stichting PurmerValley wil het tekort aan goed geschoolde ICT’ers in Purmerend en omgeving oplossen.