De Rijksoverheid heeft een pagina ontwikkeld met veelgestelde vragen over onderwijs voor vluchtelingen uit Oekraïne, informatie voor scholen en informatie over Oekraïense leraren.
Als het aan ‘het veld’ ligt werken we in het vmbo toe naar flexibel beroepsonderwijs, dat herkenbaar is voor de buitenwereld en past bij de vraag van leerlingen, scholen, vervolgonderwijs en het bedrijfsleven in de regio.
Op verzoek van OCW heeft de Stichting Platforms vmbo zich de afgelopen tijd gebogen over de vraag hoe de beroepsgerichte programma’s in het vmbo er in de toekomst uit moeten zien.
Hoe betrek je vmbo-leerlingen bij de ontwikkelingen in het onderwijs? Het is dit jaar een van de aandachtspunten van het Landelijk Actie Komitee Scholieren (LAKS).
De onderwijscijfers van 2021-2022 zijn verschenen. Tot onze grote verrassing laten deze cijfers een lichte groei zien in het aantal leerlingen dat instroomt in de derde klas van een van de beroepsgerichte leerwegen in het vmbo.
Uit onderzoek blijkt dat het belangrijk is met welke woorden en vanuit welke invalshoeken geprobeerd wordt jongeren te interesseren voor een opleiding. Formuleer positief, wees concreet, luister goed naar de ander en pas op voor valkuilen zijn kort samengevat framing-vuistregels van taalstrateeg Jolijn Mes.
In deze brochure leest u wat moet en wat mag als het gaat om leer-werktrajecten.
Met medewerking van het ministerie van OCW is er voor voor vmbo-scholen en -leerlingen een aantrekkelijk en uitdagend motivatieprogramma vakmanschap gemaakt. Docenten kunnen dit schooljaar gebruikmaken van extra aanvullende activiteiten en materialen voor hun lessen.
KB-leerlingen die in leerjaar 3 het profielvak afsluiten mogen dat cijfer laten staan, ook als ze uiteindelijk examen doen op BB-niveau.
We denken wel te weten wat de onderzoeksvaardigheden zijn die mbo-studenten moeten hebben. Maar klopt dat ook echt?