In de bovenbouw van het vmbo volgen leerlingen avo-vakken en beroepsgerichte vakken. Afhankelijk van de leerweg die de leerling volgt is het vakkenaanbod verschillend, onderstaand schema laat dat zien.
Basis- of kaderberoepsgerichte leerweg
Gemengde Leerweg
Theoretische leerweg
Gemeenschappelijk deel
Gemeenschappelijk deel
Gemeenschappelijk deel
5 algemeen vormende vakken (Nederland, Engels, kunstvak, maatschappijleer en lichamelijke oefening), rekentoets
5 algemeen vormende vakken (Nederland, Engels, kunstvak, maatschappijleer en lichamelijke oefening), rekentoets, profielwerkstuk
5 algemeen vormende vakken (Nederland, Engels, kunstvak, maatschappijleer en lichamelijke oefening), rekentoets, profielwerkstuk
Profieldeel
Profieldeel
Profieldeel
1 profielvak (beroepsgericht), 2 algemeen vormende vakken (profielgebonden)
1 profielvak (beroepsgericht), 2 algemeen vormende vakken (profielgebonden)
2 algemeen vormende vakken (profielgebonden)
Vrije deel
Vrije deel
Vrije deel
4 keuzevakken (beroepsgericht), eventuele schoolspecifieke onderdelen
2 keuzevakken (beroepsgericht), 1 algemeen vormend vak, eventuele schoolspecifieke onderdelen
2 algemeen vormende vakken, eventuele schoolspecifieke onderdelen
Schoolspecifieke onderdelen zijn bijv. godsdienst, maatschappelijke stage.
Vmbo-leerlingen kunnen van leerweg veranderen en stapelen (na BB KB volgen). Uitgangspunt is dat leerlingen die vakken willen volgen in een andere leerweg, en die deze vakken af willen sluiten met een examen, het hele examenprogramma van de betreffende vakken moeten volgen. Dat betekent dat deze leerlingen ook deel moeten nemen aan alle examens (schoolexamens en centrale examens) van dat vak. Het is aan de school om te bepalen óf een leerling kan veranderen van leerweg en op welke manier dat vormgegeven wordt. In onderstaande notitie staat een aantal uitgangspunten en voorbeelden van veranderen van leerweg in het vmbo.
Download de notitie